رئیس بانک مرکزی ایران: حذف چهار صفر از پول ملی کار بسیار کوچکی است

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRIرئیس بانک مرکزی ایران: حذف چهار صفر از پول ملی کار بسیار کوچکی است
رئیس بانک مرکزی ایران: حذف چهار صفر از پول ملی کار بسیار کوچکی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس بانک مرکزی ایران پروسه حذف چهار صفر را موضوعی ظاهری و اسمی دانست و گفت: این اقدام، کار بسیار کوچکی برای بانک مرکزی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۱۹ دی ماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدف چهار صفر پیشنهادی برای تسهیل امور است تا برخی از هزینه ها را کاهش دهیم و ارتباط پول ملی ما با ارزهای بین‌المللی متناسب باشد و در حال حاضر رابطه پول ملی ما با ارزهای خارجی نیاز به اصلاح دارد.
وی افزود: نرخ مبادله پول ملی ما با سایر ارزها خیلی بالاست. ما در این زمینه پیشنهادی دادیم و دولت باید بررسی کند. اجازه دهیم این مساله در زمان مناسب و با آرامش پیش رود و مورد بررسی قرار گیرد.
همتی تصریح کرد: برخی مطرح کردند که این هیچ تاثیری بر تورم و رشد اقتصادی ندارد؛ ما هم نگفتیم که در رشد اقتصادی و تورم تاثیر دارد مانند آنکه بگوید می‌خواهم خانه‌ام را عوض کنم و کسی به او بگوید حالا که خانه‌ات را عوض نکردی نظافت هم نکن و پرده آن را هم عوض نکن.
آیا حذف ۴ صفر از پول ملی ایران امکان پذیر است؟ - اسپوتنیک ایران
آیا حذف ۴ صفر از پول ملی ایران امکان پذیر است؟
رئیس بانک مرکزی همچنین بیان کرد: حذف چهار صفر موضوعی ظاهری و اسمی است و دولت هر تصمیمی بگیرد ما همان اقدام را انجام خواهیم داد.
وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این پروسه حذف صفر دو سال زمان نیاز دارد، گفت: اجرای این پروسه بعد از اینکه در مجلس هم تصویب شود از نظر قانونی به مقررات، تغییرات، اصلاحات و بررسی ها نیاز دارد و از این جهت من گفتم دو سالی طول می‌کشد. خواهش من این است این موضوع که در دولت بررسی می شود به مسائل دیگر هم بپردازید. مثلا شب گذشته در شورای پول و اعتبار دو مصوبه مهم داشتیم.
همتی ادامه داد: بازار متشکل ارزی در شورای پول و اعتبار تصویب شد تا معاملات ارزی صرافی‌ها و بانک ها به صورت شفاف در آنجا اتفاق بیفتد و مصوبه‌ای هم در مورد سپرده های ریالی مبتنی بر ارز داشتیم که خیلی مهم است تا مردم اگر بتوانند از این سپرده گذاری ها داشته باشند و خطر سپرده گذاری های خود را به حداقل برسانند.
رئیس بانک مرکزی در ادامه بیان کرد: طرح مهمی را برای عملیات «بازار باز» آماده می کنیم و در بودجه سال آینده هم برای تادیه بدهی دولت به بانک ها بخش اوراق پیش بینی کردیم که این اوراق مبنای عملیات ما در بازار باز می‌شود.
همتی تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی مساله بسیار مهمی است و چندین جلسه در دستور رسیدگی قرار دادیم و دیروز هم در این رابطه بحث داشتیم و بندهایی از آن تصویب شد و به سوی جلو پیش می رویم و مطمئن باشید بانک مرکزی کارهای خیلی مهمی دارد و حذف چهار صفر کار بسیار کوچک آن است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала