آغاز اجلاس مقابله با تروریسم در تهران

© AP Photo / Ebrahim Norooziافتتاح اجلاس مقابله با تروریسم در تهران
افتتاح اجلاس مقابله با تروریسم در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی: تحریم ها قدرت ایران برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریسم را تضعیف می کند

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح دومین اجلاس مقابله با تروریسم در تهران اظهار داشت که امروزه شاهد انواع جدیدی از تروریسم با عناوین مختلف از جمله تروریسم سیاسی، تروریسم اقتصادی، تروریسم فرهنگی و تروریسم روحی و روانی می باشیم.

آقای روحانی که در حضور روسای مجالس روسیه، ایران، چین، افغانستان، پاکستان و ترکیه صحبت می کرد اظهار داشت:

"جهان امروز شاهد چالش‌های سخت و پیچیده‌ای اعم از تغییرات آب و هوا، بحران‌های اقتصادی، توسعه نیافتگی، تجاوز و جنگ، فقر و گرسنگی، یکجانبه گرایی، افراطی گری و تروریسم است".

وی افزود:" اقدامات تروریستی از جمله شهادت ۷۲ تن از نمایندگان، دولتمردان و سیاستمداران ما در یک بمب گذاری در سال ۱۳۶۰، شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر وقت کشور توسط تروریست‌ها در بمب گذاری دیگری در همان سال و همچنین شهادت بیش از ۱۷ هزار تن از مردم عادی در ۴۰ سال گذشته به دست گروه‌های تروریستی که هم اینک در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند".

روحانی: آمریکا نمی تواند روابطه تجاری ایران را با جهان قطع کند - اسپوتنیک ایران
روحانی: آمریکا نمی تواند روابطه تجاری ایران را با جهان قطع کند

رئیس جمهوری ایران اظهار داشت:" همچنین می‌توان به شهادت دانشمندان هسته‌ای، حمله تروریستی داعش در سال گذشته به ساختمان مجلس شورای اسلامی ایران، حادثه تروریستی در رژه اهواز و نیز حادثه تروریستی دو روز قبل در چابهار اشاره کرد".

به گفته آقای روحانی:" بی تردید این حوادث نمی‌توانند کوچکترین خللی درعزم دولت و ملت ایران برای مبارزه با تمامی اشکال تروریسم وارد کند."

دکتر روحانی اظهار کرد: "امروزه امنیت ابعاد گسترده تری نسبت به گذشته دارد مسائل مهمی مثل امنیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و روانی جامعه ما را در بر گرفته است و اخلال در هر یک از آن‌ها می‌تواند در حوزه تروریسم تعریف شود".

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود متاسفانه برخی کشورها مخصوصا کشورهای غربی متوجه نیستند که تحریم ها می تواند روی توانمندی ایران برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و عبور تروریست ها تاثیر بگذارد و این ماجرا در نهایت می تواند به ضرر آنها تمام شود.

وی یاد آوری نمود که ایران علاوه بر نیروی انسانی خود سالانه صدها ملیون دلار هزینه مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریسم می نماید که در صورت عبور این تروریست ها و یا مواد مخدر به غرب غربی ها مجبور خواهند بود چندین برابر ایران هزینه کنند و احتمالا نخواهند توانست نتیجه بگیرند.

آقای روحانی اظهار داشت که وقتی مثلا روسیه تحریم می شود اینگونه نیست که این کشور به تنهایی تحت تاثیر تحریم ها قرار گیرد بلکه بقیه کشورهای مرتبط با روسیه نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و همین ماجرا در مورد دیگر کشورها نیز صدق می کند و امروزه تحریم یک کشور به تحریم یک مجموعه کشورها تبدیل شده چون فضای آزاد تجارت میان این کشورها بسته می شود، وتهدید کشورها به تحریم در صورت تعامل با کشورهای تحریم شده خود تروریسم اقتصادی به حساب می آید.

آقای روحانی افزود متاسفانه برخی کشورها در منطقه برای رسیدن به اهداف خود ملیاردها دلار تروریسم می کنند که خود این ماجرا به یک چالش بزرگ برای جامعه بین المللی تبدیل شده و باید فکری به حال این ماجرا نمود.

آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ابتدای اجلاس اظهار داشتند که اگر شورای امنیت سازمان ملل به وظایف خود عمل می کردند قطعا دیگر نیاز نبود که برخی کشورها به فکر راه انداختن کنفرانس های امنیتی برای حل مشکلات خود باشند اما متاسفانه به دلیل اینکه مجامع بین المللی و شورای امنیت نمی توانند به وظایف خود عمل کنند کشورهای درگیر با تروریسم مجبور هستند خود دست به کار شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала