برای نماندن در صف طولانی معاینه فنی خودروها در تهران چکار باید کرد؟

© Sputnik / Somayeh Pasandideبرای نماندن در صف طولانی معاینه فنی خودروها در تهران چکار باید کرد؟
برای نماندن در صف طولانی معاینه فنی خودروها در تهران چکار باید کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرحله دوم طرح "کاهش" (کنترل آلودگی هوای شهر) از اواسط آبان ماه در تهران به صورت ۲۴ ساعته اجرا می‌شود و خودرو‌هایی که فاقد معاینه فنی باشند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است طرح «کاهش» با هدف‌ معاینه فنی‌ خودروها، آلایندگی اتوبوس‌ها (اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر)، ناوگان حمل بار(اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها) جهت کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود.

آلودگی هوا عامل مرگ هزاران ایرانی - اسپوتنیک ایران
آلودگی هوا عامل مرگ هزاران ایرانی

خودروها پس از طی کردن دوره پنج ساله (گذشت 5 سال از تاریخ تولید خودرو) نیازمند اخذ معاینه فنی هستند، در حال حاضر فاز نخست طرح کاهش در محدوده طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد در ساعات اعمال این طرح در حال اجراست و مقرر شده بود که از ابتدای آبان 97، فاز دوم این طرح اجرایی شود اما البته این طرح دو هفته به تعویق افتاد.
در هفته‌های اخیر با اجرایی شدن طرح کاهش آن هم با محوریت معاینه فنی، شاهد افزایش مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی هستیم، چرا که بر اساس این طرح، مقرر شده است خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران در طول ٢٤ ساعت از طریق دوربین‌های ثبت تخلف مورد اعمال قانون قرار گیرند و جریمه 50 هزار تومانی در انتظار آن‌ها باشد.
موضوع آلودگی هوا و تاثیر آن بر افراد جامعه باعث شد که سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران، بر اهمیت اجرای طرح کاهش تاکید کند.
سیدآرش حسینی میلانی در تذکری به شهرداری تهران درخصوص طرح کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: از ابتدای آذرماه ما به نوعی وارد نبردی ۱۲۰ روزه برای مقابله با آلودگی هوای شهر تهران شده‌ایم.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه به دلیل صف‌های طولانی مراکز معاینه فنی، مهلتی دو هفته‌ای داده شده است تا همه شهروندان بتوانند معاینه فنی را اخذ کنند، گفت: لازم است شهرداری تهران اطلاع‌رسانی بیشتری را در رابطه با نوبت‌دهی اینترنتی به مراجعه‌کنندگان انجام دهد، چراکه با نوبت‌دهی اینترنتی امکان ساماندهی زمان مراجعه‌کنندگان و کاهش طول صف فراهم می‌شود.
حسینی میلانی افزود: از ابتدای آبان تاکنون، ۲۷ هزار خودرو با مراجعه حضوری و ۱۳۹۲ مورد به صورت اینترنتی توانسته‌اند مجوزهای لازم را پس از معاینه فنی اخذ کنند، لذا اگر نوبت‌دهی اینترنتی بیشتر شود، این امکان به وجود می‌آید تا اواسط آبان ماه پوشش کامل برای معاینه فنی تمامی خودروها فراهم شود.
امروزه با وجود افزایش تعداد مراجعات به مراکزمعاینه فنی، مراجعین با مشکلات بسیاری مواجه هستند. نوبت دهی اینترنتی در مراکز معاینه فنی علاوه بر سهولت کار برای مراجعین، آن‌ها را با مشکلاتی درگیر کرده است.
در حالی که که ساعات نوبت دهی را مراکز حدودی و بین ساعت‌های مختلف اعلام می‌کنند، اما باز هم شاهد صف‌های طویل در مراکز معاینه فنی هستیم که این خود باعث هرج و مرج و اتلاف وقت شهروندان می‌شود. از جمله مشکلات عدیده می‌توان به عملکرد سامانه ثبت اینترنتی و ساعت کاری مراکز نیز اشاره کرد.
در این باره سید نواب حسینی منش مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در خصوص محدودیت ظرفیت مراکز معاینه فنی اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد مراجعات، برخی از شهروندان تلاش می‌کنند تاریخ مراجعه خود را در سامانه اينترنتی همان روز یا فردای آن روز انتخاب کنند که این اقدام باعث شلوغی این مراکز می‌شود.
وی بیان کرد: برای کاهش ازدحام در مراکز، طی اطلاع رسانی به شهروندان اعلام شده که برای مراجعه روزهای بعدی را رزرو کنند تا مشکل محدودیت حل شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала