نتانیاهو از آژانس خواست تا از بازرسی "انبار اتمی" در ایران تعلل نکند

© REUTERS / Jonathan Ernstنتانیاهو از آژانس خواست تا از بازرسی "انبار اتمی" در ایران تعلل نکند
نتانیاهو از آژانس خواست تا از بازرسی انبار اتمی در ایران تعلل نکند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، اصرار دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز یک انبار مخفی اتمی در ایران را بررسی نکرده است،

به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، اصرار دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز یک انبار مخفی اتمی در ایران را بررسی نکرده است، اتهاماتی که وی هفته گذشته از بیانیه سازمان ملل اعلام کرد.

این بیانیه در پاسخ به اظهارات دبیر کل آژانس یوکیا آمانو بود که اطمینان داد که کارشناسان بین المللی دسترسی بیشتری به همه مکان ها و اشیا در ایران داشتند و از آن بازدید به عمل آوردند.

در این بیانیه آمده است: "آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بازرسی های انجام شده در نقاط مختلف ایران صحبت می کند، اما نه در یک تاسیسات خاص در تورقوزآباد، که در سخنرانی نخست وزیر نتانیاهو در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت."

در نسخه مطبوعاتی نوشته شده: هیچ دلیلی برای صبر وجود ندارد. آژانس باید از این تاسیسات بازرسی کند، فورا باید ناظران خود را به آنجا بفرستد با شمارنده های گایگر، بعد از کلمات نخست وزیر تایید خواهد شد.

نتانیاهو هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به یک انبار اشاره کرد که در آن، به گفته وی، ایرانی ها برای استفاده نظامی در آینده در این مکان صدها تن تجهیزات و مواد هسته ای را از جامعه جهانی پنهان می کنند.

تهران این اتهامات را رد کرد.

آمانو گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی هر گونه اطلاعاتی درباره برنامه هسته ای ایران را بررسی می کند و به طور مستقل آن را ارزیابی می کند، اما چنین مسائلی را در عموم بحث نمی کند.

شمارشگر گایگر یک نوع شمارشگر ذرات بنیادی می‌باشد که توانایی شناسایی ذرات باردار را دارد. شمارشگر گایگر یک نوع شمارشگر گازی است. از این نوع شمارشگرها معمولاً برای سنجش آلودگی‌های رادیواکتیو نیز استفاده می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала