براري: ایران تا پایان سال سه ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب خواهد کرد

© Fotolia / Andrey Armyagovبراري: ایران تا پایان سال سه ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب خواهد کرد
براري: ایران تا پایان سال سه ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای دکتر مرتضی براری رئیس سازمان هوا فضای ایران در نشست خبری خود به مناسب هفته جهانی فضا که هر ساله از 12 تا 18 مهرماه برگزار می شود به تشریح اقدامات این سازمان پرداخت.

رییس سازمان هوا فضا با تاکید بر اینکه سهم فضا در تولید ناخالص ملی ایران (GDP) افزایش یافته است گفت: براساس برنامه ها رشد اقتصاد فضا تا سال های آینده به 20 درصد تولید ناخالص ملی می رسد.
براری با تاکید بر اینکه توسعه کسب و کار فضا نیازمند ایجاد زیرساخت فضایی است افزود: ایران جزو 9 کشور نخست جهان است که توانسته به دانش فضایی دست پیدا کند زیرا از سال 85 تا سال 94 زیرساخت ها ایجاد شده و در برنامه دوم ده ساله به دنبال توسعه فناوری برای انبوه سازی و روی مدار قراردادن ماهواره هستیم.
وی افزود در سال گذشته بیش از 350 میلیارد دلار گردش سرمایه در اقتصاد فضایی جهان وجود داشته که 75 درصد در اختیار بخش خصوصی قرار داشت.
ایشان با بیان اینکه 570 میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای صنایع فضایی پیش بینی شده است افزود: به دنبال کاهش تصدی گری در بخش فضا هستیم تا بخش خصوصی و خارجی در توسعه زیرساخت فضایی همکاری کنند.
رئیس سازمان هوافضای ایران با اعلام اینکه ایران 11 ماهواره مخابراتی در کشورهای همسایه دارد گفت: نزدیک به 61 ماهواره مخابراتی در 41 کشور دنیا ماهواره مخابراتی داریم، حال به دنبال توسعه فعالیت های اقتصاد فضایی در برنامه دوم ده ساله هستیم.
او با تاکید بر اینکه ایران 78 درصد رشد در صنایع هوافضا داشته است تصریح کرد: هند با پیشرفتی که در صنایع هوافضا داشته رشدی 50 درصدی داشته است.
براری با اشاره به اینکه ایران در حوزه پروانه های مخابراتی فعال است گفت: امیدواریم در 4 ماه آینده خبرهای خوبی برای ورود بخش خصوصی به ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی داشته باشم.
رئیس سازمان هوا فضای ایران تاکید بر اینکه یک ماهواره آماده پرواز است گفت: دو ماهواره در حال سازگاری برای پرتاپ هستند، از این رو این 3 ماهواره که تحقیقاتی و عملیاتی هستند امسال پرتاب خواهند شد.
رییس سازمان هوا فضا با اشاره به اینکه پرتاپ ماهواره ها رشد داشته تصریح کرد: نسبت به قبل برد ماهواره دوبرابر شده و وزن آنها پنج برابر کاهش یافته است.
دبیر هفته هوافضا با اشاره به این اینکه استفاده از فناوری می تواند راهکاری برای مقابله بلایای طبیعی باشد گفت: یکی از سیاست های سازمان فضایی ایران توسعه کاربرد فناوری برای بهبود زندگی مردم است، از این رو در هفته جاری برنامه های مردم نهاد برگزار می شود.
محمدجعفر محمدی با بیان اینکه شعار امسال این است که «فضا جهان را متحد خواهد کرد» افزود: اجرای برنامه های با حضور نهادهای مردمی و دولت به معرفی بیشتر کسب و کارهای حوزه هوافضا کمک خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала