گزارش و تحلیل

ردپای عملیات سازمان یافته در حملات به مراکز دیپلماتیک ایران

© AP Photo / Ronald Zakردپای عملیات سازمان یافته در حملات به مراکز دیپلماتیک ایران
ردپای عملیات سازمان یافته در حملات به مراکز دیپلماتیک ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حملات به کنسولگری و سفارتخانه های ایران در عراق، فرانسه و یونان توسط یک گروه یا جریان هدایت و برنامه ریزی شده است.

سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک توضیحاتی را در مورد دلایل اصلی حملات به دیپلماسی ایران و پس پرده های این حوادث داده است.
به نظر مدیر اندیشکده روابط بین الملل سلسله حملات به دیپلمایسی ایرانی که طی چند هفته اخیر در عراق، فرانسه و یونان صورت گرفت به طور غیر مستقیم با همدیگر مرتبط هستند و توسط یک گروه یا جریان سازمان یافته است:


«این مساله را می توان از چند بعد بررسی کرد: اول اینکه این عوامل چه کسانی هستند؟ چه هدفی را دنبال می کنند؟ و اصولاً چرا بجای استفاده از روش های مختلف اعتراض، اماکن دیپلماتیک ایران را هدف قرار می دهند؟
در مورد هویت عوامل حمله هر چند برخی منابع از دست داشتن عوامل حزب کومله و مرتبط کردن این حملات با حمله موشکی سپاه به مقر حزب دموکرات خبر می دهند، اما این مطلب تاکنون از سوی هیچ منبع رسمی تایید نشده و با توجه به پیامدهای حقوقی که برای تعرض به اماکن دیپلماتیک کشورها پیش بینی شده، حتی حزب کومله هم به صورت رسمی آن را تایید نکرده است.
اما اینکه در روزهای اخیر به فاصله کوتاهی سفارت های ایران در فرانسه، یونان، فنلاند و بصره مورد تعرض قرار می گیرند نشان می دهد که با وجودی که به صورت مستقیم نمی توان ارتباطی بین این حملات با یکدیگر پیدا کرد، اما در پس پرده احتمالا همه آنها توسط یک گروه یا جریان هدایت و برنامه ریزی شده است».

تعرض به سفارت ایران در یونان - اسپوتنیک ایران
تعرض به سفارت ایران در یونان+ ویدیو

به گفته این کارشناس این حملات نه تنها حمله به دیپلماسی ایران بلکه تلاشی برای منزوی کردن ایران در صحنه بین المللی و تشدید فشارها برای تحریم کامل ایران است:


«در مورد اهداف، و اینکه چرا در آستانه دور جدید تحریم ها و رایزنی های فشرده برای حفظ برجام و منافع اقتصادی ایران اینگونه در فاصله کوتاهی اماکن دیپلماتیک ایران مورد تعرض قرار می گیرند، من این اقدام را حمله به دیپلماسی ایران و تلاشی برای منزوی کردن ایران و به بن بست راهکارهای دیپلماتیک می دانم.

حمله به سفارت ایران در پاریس - اسپوتنیک ایران
حمله به سفارت ایران در پاریس


به نظر بنده هر چند در ظاهر این تعرض ها توسط گروهی آنارشیست انجام شده اما به نظر می رسد یک جریان مرموز با هدایت این اعتراض ها به دنبال آن است تا از طریق حمله به اماکن دیپلماتیک علاوه بر نمایش نارضایتی از سیاست های ایران در رسانه های بین المللی، روابط ایران با کشورهای مختلف را هم دچار تنش و بی ثباتی کند و با به چالش کشیدن روابط دیپلماتیک، ایران را در سطح بین الملل منزوی کند.
شاید اینگونه بتوان گفت که پس از خروج آمریکا از برجام برخی کشورها انتظار داشتند که ایران و سایر کشورها هم از این پیمان خارج شوند و عملا پرونده هسته ای ایران از روند دیپلماتیک خود خارج شود اما با ادامه این اقدام توسط بقیه شرکا، این گروه ها به دنبال به چالش کشیدن این روابط هستند تا با انزوای هر چه بیشتر ایران فضا را برای تشدید فشارها برای تحریم کامل ایران فراهم کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала