تلاش آمریکا برای منحرف کردن دادگاه لاهه

© AP Photo / Mike Corderتلاش آمریکا برای منحرف کردن دادگاه لاهه
تلاش آمریکا برای منحرف کردن دادگاه لاهه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وکیل آمریکا در دادگاه لاهه تلاش کرد تا دادگاه را به انحراف بکشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، گفت: طرف آمریکایی به جای پاسخ به انبوه ادله و استدلالات منطقی و حقوقی وکلای ایرانی به ارائه توجیهات غیرفنی و غیرمرتبط با پرونده مبادرت کرد و با تقطیع صحبت های مقامات ارشد کشورمان و اینجانب و نیز ارائه ترجمه ها و تفسیرهای نادرست، سعی کرد از پاسخگویی فرار کرده و دادگاه را به انحراف بکشد.

شکایت ایران به دادگاه لاهه علیه آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شکایت ایران به دادگاه لاهه علیه آمریکا

وی افزود: اینجانب در مصاحبه خود تصریح کرده بودم که اگرچه رای دیوان به لحاظ حقوق بین الملل الزام آور است اما ظرفیت های نظام بین الملل برای وادار کردن آمریکا به اجرای رای دیوان بسیار محدود است. واشنگتن در گذشته هم در چندین مورد و با وجود صراحت رای دیوان لاهه در پرونده شکایات دولت های دیگر علیه آمریکا، علنا از اجرای رای دیوان استنکاف کرده است. نکته آن است که ما با علم به اینکه اگر دیوان رای عادلانه دهد و تضییع حقوق ایران را تصدیق کند، آمریکا بنا به سابقه بد خود احتمالا در هر حال به رای دیوان گردن نخواهد نهاد، باز تصمیم گرفتیم دعوی خود را در دیوان مطرح نماییم تا حقانیت ایران بر همگان روشن شود.

بعد از پایان یافتن جدال وکلای ایران و آمریکا در دادگاه لاهه در روزهای آینده مشخص خواهد شد که این دادگاه حق را به کدام کشور خواهد داد.

اولین جلسه استماع شفاهی برای بررسی شکایت ایران علیه ازسرگیری تحریم های ضد ایرانی از سوی آمریکا از صبح روز دوشنبه (پنجم شهریورماه) در لاهه هلند و در کاخ صلح دیوان دادگستری بین المللی آغاز شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه 25 تیر اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل 'نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955' شکایت کرده و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.

دیوان بین المللی دادگستری 15 قاضی بنام و مجرب دارد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت به طور مشترک و برای مدت 9 سال انتخاب می‌کنند.
علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند پیشتر گفته بود در صورتی که رأی به نفع جمهوری اسلامی صادر شود، شورای امنیت سازمان ملل نقش ضمانت اجرایی دارد و می‌ تواند آمریکا را مجاب به اجرای حکم کند، اما اگر حکم توسط آمریکا در شورای امنیت وتو شود، از طریق افکار عمومی می‌توان فشار بسیار به آمریکا وارد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала