آمریکا: رسیدگی به دعوی ایران علیه آمریکا در صلاحیت دادگاه لاهه نیست

© AP Photo / Mike Corderآمریکا: رسیدگی به دعوی ایران علیه آمریکا در صلاحیت دادگاه لاهه نیست
آمریکا: رسیدگی به دعوی ایران علیه آمریکا در صلاحیت دادگاه لاهه نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریکا در جلسه رسیدگی به شکایت ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا مدعی شد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، روند رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران از دیروز (دوشنبه) در مقر دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضائی سازمان ملل متحد در "کاخ صلح" شهر لاهه آغاز شده است. جلسات علنی برای رسیدگی به این پرونده تا پنجشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

ایران پیشتر اعلام کرده از ایالات متحده به دلیل نقض تعهدات بین‌المللی و مشخصاً "عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" سال 1334 (1955) شکایت کرده است. شکایت جمهوری‌ اسلامی ایران در تاریخ 25 تیرماه 1397 به ثبت رسید. در نخسین دور جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری که روز دوشنبه برگزار شد محسن محبی، نماینده جمهوری اسلامی ایران گفت: "رفتار عادلانه و منصفانه با اتباع و شرکت‌های ایرانی، عدم ایجاد محدودیت بر پرداخت و نقل و انتقالات مالی، آزادی واردات، صادرات و حمل و نقل کالا و آزادی تجارت و کشتیرانی از جمله حقوقی است که طبق مواد (1)4، (1) 7، (1) 8، (2) 8، (2) 9 و (1) 10 عهدنامۀ مودت متعلق به کشورمان بوده و دولت آمریکا با وضع مجدد تحریم‌ها آن‌ها را نقض کرده است."

نماینده ایران در این جلسه همچنین گفت: "موضوع درخواست قرار موقت عبارت است از تحمیل و اِعمال مجدد تحریم‌ها و اِعلام تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا که ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی را هدف قرار داده و ضرر و زیان غیرقابل جبرانی به منافع و حقوق ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی وارد کرده و این اقدامات نقض ترتیباتِ عهدنامۀ 1334 مودت، روابط اقتصادی، و حقوق کنسولی بین ایران و ایالات متحدۀ آمریکا محسوب می‌شود."

بر اساس برنامۀ زمانی اعلام شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری روز سه شنبه 6 شهریور برای پاسخ دادن نماینده و وکلای ایالات متحده به اظهارات وکلای جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، جنیفر نیواستد، وکیل وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه حاضر و مدعی شد معاهده سال 1334 که ایران با استناد به آن اعمال تحریم‌ها را به چالش کشیده نمی‌تواند به عنوان زیربنایی برای صلاحیت این دادگاه جهت رسیدگی به پرونده مورد نظر به شمار رود.

نماینده آمریکا همچنین ادعا کرده است که اعمال تحریم‌ها با منافع امنیتی آمریکا مرتبط بوده و واشنگتن به همین دلیل از حق بازگرداندن آنها برخوردار بوده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اردیبهشت‌ماه سال جاری کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب برجام در دوره‌های 90 و 180 روزه احیا خواهند شد.

ترامپ 15 مردادماه سال جاری یک فرمان اجرایی را برای بازگرداندن اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد.

ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد.

تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصدارد اقداماتی را در برابر کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. بقیه تحریم های آمریکا از 5 نوامبر اجرا خواهند شد.

در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم ها ی این کشور علیه تهران را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در زمان خروج آمریکا از برجام تقریبا 100 شرکت خارجی از خاتمه فعالیت خود در ایران خبر داده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала