شرکت نفت چین سهم توتال فرانسه در معدن ایرانی را صاحب شد

© AP Photo / Vahid Salemiقراردار پارس جنوبی ایران
قراردار پارس جنوبی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت نفت و گاز چین با بیش از 80درصد سهم در فاز11 پارس جنوبی جایگزین توتال شد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفته محمد مصطفوی مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) با سهم 80.1 درصدی در فاز 11 پارس جنوبی جایگزین توتال فرانسه شد.

بر اساس قرارداد قبلی، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده بود که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دادند.

سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد بود. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم داشتند.

بر اساس قرارداد در صورت کنار رفتن توتال، شرکت ملی نفت چین سهم این شرکت فرانسوی را در اختیار گرفته و به عنوان رهبر کنسرسیوم، فعالیت می کرد.

مصطفوی ادامه داد: «پیش از موضع‎گیری رییس‎جمهوری آمریکا (برای خروج از توافق هسته ای برجام) اوضاع پیچیده‎تر بود، چون طرف‎های خارجی تکلیف خود را نمی‎دانستند. اکنون تکلیف روشن شده است و با اطمینان می‎گویم روزهای پرکاری پیش رو داریم».

شرکت ملی نفت ایران اوایل ماه ژوئیه قرارداد اجرای فاز 11 «پارس جنوبی» را با توتال به امضا رساند. ارزش قرارداد 1 میلیارد دلار بود.

تحریم های آمریکا مانع از ادامه کار شرکت نفت فرانسوی در معدن «پارس جنوبی» در ایران شد.

تحریم های بزرگ مقیاس آمریکاعلیه ایران 7 ماه اوت وارد فاز اجرایی شد که قبلا با امضای برجام لغو شده بودند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

اما هشتم ماه مه ترامپ از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم ها علیه ایران احیا خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала