تحول جدید در توان زرهی ارتش ایران

© AP Photo / Iranian Defense Ministryتحول جدید در توان زرهی ارتش ایران
تحول جدید در توان زرهی ارتش ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحول جدید در توان زرهی ارتش ایران

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رضا مظفری‌نیا اعلام کرد طبق برنامه مربوطه "سالانه 50 الی 60 تانک ساخته می‌شود و اعتبار خوبی برای آن گذاشته می‌شود چراکه نیاز شدید ارتش و سپاه است".
مهمترین برنامه وزارت دفاع ایران در حوزه ارتقاء پلت‌فرم و به‌روزرسانی تانک‌ها، برنامه ارتقای تانک‌های T-72 موجود در ارتش و سپاه "به استاندارد کرار" است.
"کرار"، نام پروژه‌ای مهم در وزارت دفاع ایران است که 22 اسفند ماه سال 95 برای اولین بار توسط ودجا رونمایی شد. این تانک در واقع ارتقاء اساسی و تجهیز همان تانک‌های تی ــ 72 موجود در ارتش و سپاه است.
وزارت دفاع ایران اعلام کرده که کلیه مراحل طراحی و تولید این تانک، در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود وابسته به سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده و به مرحله تولید رسیده است.
گفته می شود تانک کرار به امکانات بسیار بهتر و به‌مراتب پیشرفته‌تری به‌نسبت تانک‌های قدیمی تی ــ 72 مجهز است. سامانه فاصله‌یاب لیرزی، رایانه بالستیک، قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز، قابلیت شلیک موشک هدایت لیزری بسیار دقیق، امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی، دارا بودن سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف، توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت زیر آب، تجهیز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک، حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضدزره، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ‌های الکترونیکی و… از مهمترین ویژگی‌های برتری بخش کرار به‌نسبت تی ــ 72های قدیمی است.

رونمایی از کرار - نخستین تانک فوق پیشرفته ایرانی - اسپوتنیک ایران
رونمایی از "کرار" - نخستین تانک فوق پیشرفته ایرانی (+عکس، ویدیو)

یادآور می شود در حال حاضر دو تانک در ایران تولید شده و یا هم‌اکنون در خط تولید است.آنها تانک های ذولفقار و تی 72 هستند. ذوالفقار هنوز هنوز به تولید انبوه نرسیده اما تانک‌های تی72 در ایران تولید می‌شوند و ایران فناوری تولید این تانک از زره و تجهیزات داخلی تا موتور و تجهیزات فنی را اختیار دارد.
از آنجایی که تانک‌های کرار در واقع ارتقاء تانک‌های تی ــ 72 قدیمی است، این احتمال وجود دارد که منظور معاون وزیر دفاع ایران در بخش تولید تانک، توقف تولید تانک تی ــ 72 و تبدیل خط تولید این تانک، به خط تولید تانک‌های کرار باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала