آیا برجام حفظ خواهد شد؟

© AP Photo / Ronald Zakآیا برجام حفظ خواهد شد؟
آیا برجام حفظ خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران منتظر اقدامات اروپا در خصوص حفظ برجام است.

به گزارش اسپوتنیک، سیدعباس عراقچی معاون  وزیر خارجه ایران اظهار داشت که تهران منتظر آن است تا شرکت کنندگان اروپایی برجام پکیج عملی حفظ برجام را به ایران پیشنهاد کنند.

برجام به‌دلیل خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی در یک شرایط غیرعادی به‌سر می‌برد و ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد:«سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به ما قول دادند که یک پکیج عملی برای حفظ برجام و تأمین منافع و خواسته‌های ایران از برجام ارائه دهند و ما امیدواریم که تا آخر ماه میلادی جاری این بسته به ما داده شود. در حال حاضر اروپایی‌ها به‌کمک روسیه و چین در تلاش هستند که این بسته پیشنهادی را تهیه کنند بنحوی که ایران بتواند به فروش نفت خود، دریافت پول نفت، تبادلات بانکی، حمل‌ونقل، بیمه و غیره ادامه دهد.

ما بر اساس منافع ملی کشور تصمیم می‌گیریم در برجام بمانیم و یا از آن خارج شویم. کشورهای اروپایی از ایران درخواست کردند که در برجام بماند و ایران نیز به آن‌ها پاسخ داد که اگر آن‌ها بتوانند منافع ایران در برجام را تأمین کنند ما می‌توانیم بحث ماندن در برجام را بررسی کنیم. ما در همین راستا چند هفته به دیگر اعضای برجام فرصت دادیم که سازوکاری را تهیه کنند که منافع ایران در برجام را تأمین کنند».

هشتم ماه مه دونالد ترامپ قصد خود در باره خروج از برجام را اعلام کرد.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала