سنگ تمامی که ترکیه در سرقت فرهنگ ایرانی گذاشت +عکس

© Photo / Soheil Ghanbarzadeh سنگ تمامی که ترکیه در سرقت فرهنگ ایرانی گذاشت +عکس
سنگ تمامی که ترکیه در سرقت فرهنگ ایرانی گذاشت +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقدام ترکیه به شدت خشم کاربران ایرانی را برانگیخت.

به گزارش اسپوتنیک، در ترکیه مجسمه بزرگی از ابن سینا بنا شده است و زیر آن نوشته شده است: ابن سینا حکیم بزرگ ترک! این موضوعی است که مدتی است به شدت خشم کاربران ایرانی را درآورده است.

هرچند عربها و تاجیک ها و ازبک ها نیز او را به خود نسبت میدهند، اما او در امپراطوری ایران (بخارا- در ازبکستان امروزی) متولد شده و در ایران امروزی مدفون است و آثارش به زبان فارسی میباشند و بنا بر این ایرانیان او را ایرانی میدانند.
کاربران ایرانی از این اقدام ترکیه به خشم آمده و معتقدند ترکیه صرفا به علت نداشتن پیشینه فرهنگی غنی دست به جعل تاریخ میزند و این کار به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. این اولین باری نیست که ترکیه چنین اقدامی میکند وترکها درباره برخی مفاخر دیگر ایرانی همچنین مولوی نیز قبلا به این اقدام دست زده بودند. اما در مورد ابن سینا هیچ وجه ارتباطی با ترکیه وجود ندارد، حتی آرامگاه او در ترکیه نیست که همچون مولوی بتوانند او را ترک بخوانند. به عقیده کاربران این دروغ آنقدر واضح است که جای نگرانی نیست چرا که با خواندن کتاب‌های او و یا دیدن آثار او که همگی به زبان فارسی هستند به راحتی می‌توان متوجه شد که او ترک نبوده است. برخی کاربران معتقدند کوتاهی از خود مردم و مسئولین ایران است چراکه این گذشته درخشان و پیشینه فرهنگی غنی را باید واضح تر به جامعه جهانی عرضه داشت در غیر این صورت صاحبان و مدعیان مختلفی برای آن پیدا می‌شود
به گفته کاربران ناراحت کننده تر از همه آن است که هرچه دیگران در ساختن مفاخر جعلی تلاش میکنند، در ایران در این قضیه پسرفت دیده میشود. نمونه آن هم اینکه تصویر ابن سینا که سالها بر روی دفترچه تامین اجتماعی نقش بسته بود در چاپ جدید آن حذف شده است!

این مساله کاربران را به انتقاد از مسئولین بازداشته است و اقدام ترکیه را متاثر از بی توجهی ایران میدانند. آنها میگویند شاید در حال حاضر چیز زیادی برای افتخارکردن نداشته باشیم اما باید به گذشته غنی که فرهنگ و تمدن ایرانی برخاسته از آن است بیش از پیش بها دهیم تا برای آن مدعی جدیدی پیدا نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала