ديدار ظريف با وزير خارجه چين

© AFP 2023 / ATTA KENARE ديدار و گفتگوى ظريف با وزير خارجه چين
ديدار و گفتگوى ظريف با وزير خارجه چين - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف در پکن با وانگ یی در مورد سرنوشت برجام پس از خروج آمریکا مذاکره کرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پکن با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در مورد سرنوشت برجام پس از خروج آمریکا مذاکره کرد.

آنها در مورد سرنوشت برجام و راه های گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی دو جانبه بحث کردند.

ظریف گفت: ما با چین همواره روابط خوبی داشتیم. قبل از برجام روابط‌مان با چین خیلی خوب بود و در دوران برجام چین با فاصله زیادی شریک تجاری ایران بود. امروز ما اطمینان داریم که چینی ها در کنار ما خواهند بود.

وی درباره سفرش به مسکو و بروکسل نیز گفت: سفرم به سه کشور مهم است. ما سفرمان را با چین و روسیه که همواره با مردم ایران قبل و بعد از تحریم ها بودند شروع کردیم. روابط مان با چین و روسیه حساس بوده و بعد از تحریم ها مهم خواهد بود. با اتحادیه اروپا با توجه به این که کشورهای اتحادیه بیشترین درخواست را از ایران داشتند با خارج شدن آمریکا از برجام در این توافق بماند از این رو باید ببینیم چگونه کشورهای اروپایی می خواهند تضمین کنند که منافع ایران از برجام با وجود خروج آمریکا از این توافق حفظ و تامین می‌شود. مهم‌ترین اقدامات ما گرفتن تضمین است و همانطور که رییس جمهور گفتند برای همه انتخاب‌ها آمادگی داریم اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.

قرار است محمد جواد ظریف در مرحله دوم این سفر، عصر امروز پکن را به مقصد مسکو ترک کند.

در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.
روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала