تاثیر خروج آمریکا از برجام بر قراردادهای ایرباس با ایران

© Fotolia / Emmanuel Wuytsتاثیر خروج آمریکا از برجام به قراردادهای ایرباس با ایران
تاثیر خروج آمریکا از برجام  به قراردادهای ایرباس با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی ایران در مورد آینده هواپیمای ایران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار نظر کرد

به گزارش اسپوتنیک، رضا جعفر زاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت ایران هیچگاه پیش قدم عهد شکنی و نقض قرارداد یا تفاهمنامه ای نبوده و نه هست، آن چیزی که اتفاق افتاده از سمت آمریکایی ها بوده، در هر صورت در همان قراردادهایی هم که قبلا بسته شده بوده در بندهای قرارداد نوشته شده است که در هر صورت باید چه برخوردی باید بشود. آن چیزی که در بخش صنعت هوایی ایران که بنده در آن فعال هستم مهم است، این است که ما محدودیت های زیادی داشتیم در یکی دو سه دهه گذشته با مقاومت کردن و این که بتوانیم برای منافع ملی خودمان فکر کنیم اشنا هستند، این محدودیت ها که الان شتابش بیشتر شده و بحثش وجود د ارد کشور ما و صنعت ما با آن بیگانه نیست ، برای اینکه در یکی دو سه دهه گذشته هم این محدودیت ها برای تامین قطعات هواپیما یا وارد کردن هواپیماهای نو برای ما بوده.

اما در هر صورت الان که بعد از برجام این قرارداده ها بسته شد ما پیش قدم هیچگونه نقض قرارداد و نقض تعهدی نبودیم و آنچه که مهم است فرصتی است که ریاست محترم جمهور در صحبت هایشان دادند. اینکه در هر صورت باید برای تعیین تکلیف ها به وزارت امور خارجه گفته اند بخش هوایی هم مستثنی از تصمیماتی که دستگاه دیپلماسی می گیرد نیست. به هر صورت باید منتظر بود، اما انچه که مهم است این است که راه توسعه در بخش صنعت هوایی کشور انتخاب شده و مشخص می باشد. شرکت های هواپیمایی ما با شرکت های سازنده هواپیما در حال مذاکره هستند. همانطور هم که قبلا هم عرض کردیم. و برای اینکه بتوانند پاسخگویی مطالبات مردم باشند و بتوانند به تقاضاهایی که در بخش صنایع هوایی هستند و به توسعه ناوگانشان بپردازند قطعا تلاش خواهند کرد و مذاکراتشان را انجام می دهند و توقفی هم در کارشان وجود ندارد.

اگر شرکت ایرباس مثلا گفت که این قرارداد تموم شد و می خواهیم با ایران کنسل کنیم.

اظهار نظر در رابطه با تصمیم آنها الان کمی زود است. منتظر هستیم که تصمیم نهایی همانطور که عرض کردم تصمیمات نهایی و تابع تصمیمات دیپلماسی هستیم. آیا شرکت های هوایی ایران استراتژی خاصی دارند اگر مثلا آنها بگویند که محصولات خودشان را نمی فروشند ، آنگاه شرکت هایی ایرانی این قطعات را از جای دیگری بخرند. طبیعی است که من قبل از این عرض کردم آنها تمرین این محدودیت ها را دارند و برای توسعه ناوگانشان منتظر نمی مانند، این یک خواست ملی است یک انتظار ملی است و باید برای پاسخ این مطالبات از هرطریقی که شده توسعه ناوگانمان را انجام دهیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала