جواب ایران به واشنگتن دردناک خواهد بود

© AFP 2023 / Atta Kenareبهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمی توان به راحتی از برجام خارج شد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفته های بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، توافق هسته ای را دارای ویژگی هایی دانست که خروج از آن به سادگی امکان پذیر نیست.

 وی گفت: ایران نخستین کشور نقض کننده برجام نخواهد بود و اگر برای ایرانیان سودآور نباشد تصمیمات لازم اتخاذ خواهند شد. در خصوص موعد 12 ماه مه و این که هیات حاکمه آمریکا چه تصمیمی را می گیرد، نمی توان پیش بینی کرد، برجام ویژگی های خودش را دارد و خروج از آن به سادگی امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید مساله خروج از برجام مطرح بوده ولی کار ساده ای نیست و اقدام ایران برای آمریکا دردناک خواهد بود و منجر به پشیمانی آنها خواهد شد.تاوان سنگینی را آمریکایی ها برای خروج از برجام پرداخت می کنند و منجر به بی اعتمادی بیشتر جهان نسبت به آنها می شود. اگر چه بدعهدی آمریکا مساله جدیدی نیست اما خروج آنها از برجام تصویر روشن تری از سیمای آنها را نشان می دهد که هیچ کشوری نمی تواند با تعهد به آمریکا مطمئن باشد.

وی همچنین گفت: کشوری که نخستین کشور نقض کننده برجام باشد، ایران نخواهد بود و اگر برجام برای ما سودآور نباشد و به‌ نفع مردم و جامعه ما نباشد، تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.

در سال 2015 ایران و گروه 1+5 (روسیه، آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان) به یک توافق تاریخی برای حل و فصل مشکلات طولانی مدت برنامه هسته ای تهران دست یافتند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب رسید که براساس آن تحریم های مالی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران لغو می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала