موضع تهاجمی آمریکا در رابطه با برجام

© AP Photo / Vahid Salemiعلی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران موضع آمریکا در رابطه با برجام را یک موضع تهاجمی می داند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گزارش تلویزیون ملی ایران، مقامات عالی ایران معتقدند که موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در رابطه با برجام که بین تهران و گروه «شش» به امضا رسیده است  یک موضع تهاجمی است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در برنامه تلویزیونی گفت:«برجام یک موافقت نامه بین المللی است و ما خودمان می توانیم اینگونه رفتار تهاجمی را دفع کنیم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اظهارات و اقدامات رییس جمهور متوهم آمریکا در موضوع برجام اشاره کرد و گفت: موفقیت یا شکست برجام به عنوان توافقی سیاسی و امنیتی که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، آزمونی تاریخی برای ارزیابی اثرگذاری منطق گفت وگو به جای منازعه وهمچنین میزان کارآیی نهادهای بین المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز چالش های گوناگون در جهان است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر رییس جمهور فعلی آمریکا توافق و تعهد دولت قبل از خود را قبول ندارد، قطعاً هیچ کشور دیگری حاضر به مذاکره و توافق با آمریکا نخواهد بود چرا که این احتمال وجود دارد که دولت های بعد نیز تعهدات دولت فعلی را رد کنند

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала