اروپا دچار افراط شده است

© REUTERS / Leonhard Foegerافراط اروپا نهایتا به سیاست خود اروپا ضربه خواهد زد
افراط اروپا نهایتا به سیاست خود اروپا ضربه خواهد زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افراط اروپا نهایتا به سیاست خود اروپا ضربه خواهد زد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران اعلام داشت:«کشورهای اروپایی برای حفظ امریکا در برجام، دچار افراط شده‌اند و این افراط در نهایت به سیاست خود اروپا ضربه خواهد زد. طبیعی است که در این زمینه اروپایی‌ها انتخاب خود را دارند اما باید بدانند که جمهوری اسلامی در برابر این تحرکات بی‌تفاوت نخواهد بود».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اروپایی‌ها را به افراط‌گرایی برای حفظ برجام متهم می‌کند و البته هشدار می‌دهد که تهران در برابر تحرکات مشترک بروکسل — واشنگتن بی‌تفاوت نخواهد بود. وی به اروپایی‌ها یادآوری می‌کند که ایران خاطره تلخ تلاش اروپا را برای راضی کردن امریکا به توافق انجام شده هسته‌ای با ایران در سال 2005 فراموش نکرده است و این‌بار نیز در زمان مقتضی تصمیم براساس منافع ملی خود را اتخاذ خواهد کرد.

گفت‌وگوهای منطقه‌ای با ابتکار تروییکای اروپایی به اضافه ایتالیا میان ایران و اروپا آغاز شده است.

گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپا با «گفت‌وگوهای انتقادهای» آغاز شد و بعد به «گفت‌وگوهای جامع» رسید که این روند برای مدتی متوقف بود و سپس به «گفت‌وگوهای سطح بالا» تبدیل شد. در تمام این گفت‌وگوها ما همه موضوعات بین‌المللی از جمله موضوعات منطقه‌ای، مسائل مربوط به حقوق بشر، خلع سلاح جهانی و تقریبا همه موضوعات روز را مورد بحث و بررسی قرار می‌دادیم. بنابراین گفت‌وگوها میان ایران و اروپا از بیش از 20 سال پیش مطرح بوده و در دولت‌های مختلف به شکل جدی دنبال شده است.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت:«اما این روزها اروپایی‌ها تلاش می‌کنند برای راضی کردن امریکا در واقع موضوعات را به گونه‌ای دیگر مطرح و به دنیا عرضه کنند. گفت‌وگو میان ایران و اروپا همواره انجام شده و جمهوری اسلامی با حسن نیت اعتقاد داشته که اروپا باید نقش سازنده‌تری را در منطقه خاورمیانه بازی کند. ما برای تشویق اروپا به ایفا کردن نقش سازنده‌تری در منطقه، سال‌هاست با آنها درباره مسائل این منطقه صحبت می‌کنیم اما اگر اروپایی‌ها تمایل داشته باشند این پروسه را با عنوان دیگری در دنیا عرضه کنند ما هم براساس آن تصمیم خواهیم گرفت که آیا این گفت‌وگوها ارزش پیگیری دارد یا خیر؟»    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала