تولید پروتئین انسانی آلبومین در ایران

© Sputnik / Soheil Gargariبرنج زار در ایران
برنج زار در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پژوهش تولید پروتئین انسانی آلبومین از گیاه برنج در ایران انجام شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، پژوهش انتقال ژن سرم آلبومین انسانی به گیاه برنج و بررسی بیان آن در آندوسپرم با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی انجام شد.

این پروتئین نقش مهمی در حفظ فشار انکوتیک پلاسما و تعادل مایعات از طریق حمل و نقل بعضی از هورمون‌ها، اسیدهای چرب و داروها را در محفظه بدن دارد. به همین دلیل به طور گسترده در درمان بیماری های کلیوی و کشت های سلولی استفاده می شود که تولید تجاری این محصول عمدتا از پلاسمای خون انسان است.

توالی ژن بیان کننده پروتئین آلبومین بعد از بهینه سازی کدون های انسانی با کدون های گیاهی و اضافه کردن توالی پیشبر اختصاصی آندوسپرم که بیان پروتئین را تنها در آندسپرم برنج میسر می کند، به صورت مصنوعی تکثیر و در حامل مناسب کلون شد. سپس با استفاده از روش اگروباکتریوم به جنین های نارس برنج ایرانی منتقل شد و گیاهان به دست آمده از این روش، با داشتن این ژن توانایی تولید پروتئین آلبومین را در بذرهای خود را خواهند داشت.

بذر گیاه برنج از 7 تا 8 درصد پروتئین و 92 تا 93 درصد نشاسته تشکیل شده است که در سراسر دوره خواب بذر برنج، پروتئین های ذخیره ایی در آندوسپرم بذر دست نخورده و کاربردی باقی می مانند، بنابراین آندوسپرم دانه فضای مناسبی برای ذخیره و انباشته شدن پایدار پروتئین های نوترکیب است.

برنج گیاهی است که امکان اضافه و یا از دست دادن مواد ژنتیکی در زمان گرده افشانی در آن وجود ندارد و ژن کدکننده پروتئین مورد نظر در هر نسل باقی خواهد ماند و شانس آلودگی های زیست محیطی را کاهش می دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала