زلزله البرز یک کشته و 56 مصدوم داشت

© AFP 2023 / Olivier Morinزلزله البرز یک کشته و 56 مصدوم داشت
زلزله البرز یک کشته و 56 مصدوم داشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرخه بازگشت هر زلزله 659 سال برآورد می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا،زلزله 4.2 همزمان با سالگرد زلزله بم بامداد امروز مرز استان های تهران و البرز را لرزاند و هرچند اعلام شد که این پس لرزه است و مردم نگران نباشند اما حقیقت این است که از هفته پیش تا امروز مردم این استان ها در استرس و پیامدهای روانی ناشی از زلزله بسر می برند و همچنان در این وضعیت هستند.

چهارشنبه هفته گذشته نیز زمین لرزه ای به بزرگی 5.2 ریشتر ملارد را لرزاند که در پی این حادثه دو نفر کشته و 115 نفر مصدوم شدند.

ساعت 23 و 27 دقیقه چهارشنبه 29 آذر تهران هم لرزید هر چند کانون این زلزله 5،2 ریشتری ملارد در استان البرز بود. پس از وقوع این زلزله، اغلب پایتخت نشینان در بیرون خانه ها، در جستجوی جا یا مکان امنی بودند.

عمق زلزله در 12 کیلومتری زمین بود.زلزله شامگاه 29 آذرماه 96 و پس لرزهایش گر چه تاکنون هیچ آسیب جدی در تهران و البرز وارده نکرده اما طبیعت زمین البرز و تهران همانطور که نقشه های پهنه بندی نشان می دهد بر روی گسل های بسیار خطرناک نشسته است.

آخرین زلزله کرج با قدرت 7 ریشتر حدود 170 سال پیش رخ داد که تخلیه انرژی متراکم گسل های فعال این شهر صورت نگرفته است، این درحالی است که چرخه بازگشت هر زلزله نیز 659 سال برآورد شده است که با هر سال تعویق بر قدرت آن افزوده خواهد شد اما در مورد گسل شمال تهران که از کرج شروع و به منطقه لواسانات می رسد نیز عملاٌ هیچ وقت زلزله تاریخی مهم و قابل انتساب به آن دیده نشده است.

رابطه زلزله و گسل دو طرفه است به این معنی که زلزله می تواند در مناطقی که دارای گسل نیست نیز رخ بدهد و با شکسته شدن لایه های زمین و رهایی انرژیِ گسل ایجاد شود لیکن از مکان های دارای گسل ها انتظار زلزله بیشتر است زیرا گسل ها به عنوان نقاط ضعف زمین شناخته می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала