اصول ایمنی زلزله

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر اصول ایمنی زلزله +عکس
اصول ایمنی زلزله +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چگونه برای زلزله آماده شویم؟ چه اصولی را رعایت کنیم؟

به گزارش اسپوتنیک، با افزایش شمار زلزله ها در ایران، دانستن اطلاعاتی که در فضای مجازی به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته است، خالی از لطف نخواهد بود. با این که ممکن است این اطلاعات هیچ وقت به درد بسیاری نخورد، اما بهتر است آنها را یاد بگیریم.

بدین ترتیب، اگر در ساختمان هستید (خانه یا محل کار) تقریباً برای بیرون رفتن شانسی ندارید چون زلزله بیش از ۱۵ ثانیه بهتون فرصت نمی دهد.

در ساختمان چه می‌شود کرد؟!

در ضربات رفت و برگشتی سازه در فشار و کشش شیشه‌های پنجره به شکل انفجاری شکسته و پرتاب می شود. در حین و پس از زلزله زخم شیشه ممکن است جراحت سنگین ایجاد کند. شیشه‌ها را میشود با برچسب یا نوارچسب مهار کرد که در صورت شکستن خرد و پرتاب نشوند.

کمدهای بزرگ، بوفه و امثالهم با اولین ضربه زلزله خواهند افتاد و جراحت یا حتی مرگ رو ممکن می‌کنند. کمدها، بوفه و هرچیز سنگین که عمودی در ساختمان هست را با پیچ و رول پلاک مناسب به دیوار فیکس و محکم کنید. از گذاشتن چیزهای شکستنی و سنگین در طبقات بالای اونها اجتناب کنید.

اگر ساختمان شما بالای سه طبقه‌ست و طی ۱۵سال گذشته ساخته شده، ضرایب زلزله درونش رعایت شده (امیدوارم) بنابراین امن‌ترین‌جا ماندن در همان خانه ا‌ست. 
از بادبندی داشتن دیوارهای با مساحت بیش از ۲۰متر اطمینان حاصل کنید. لوسترهای بزرگ و فانتزی را محکم کنید.

بنا به نوع طراحی در ایران، راه‌پله هم جای امنی هستند اما در راه پله ندوید! فقط وارد راه پله شوید. دویدن و اضطراب باعث ازدحام و ترس و زمین خوردن و جراحات سنگین می‌ شود.

برخی چهارچوبهای در و کنج‌های دیوار هم خوب و امن هستند. سر و گردن را با دست بپوشانید چون حساس‌ترین محل هستند.

بعد از زلزله چه کنیم

بیایید با خودمان روراست باشیم. بعد از زلزله شهر فاجعه خواهد بود. عزیزان و نزدیکان ممکن است زیر آوار باشند، به شدت زخمی باشند، یا توی فرار و لابلای جمعیت غیرقابل دسترسی باشند و خبری ازشان نداشته باشیم. موبایل آنتن نمیدهد، برق و آب قطع است. گاز نشتی دارد.

از هم اکنون با نزدیکان قرار بگذارید که بعد از زلزله کجا یکدیگر را پیدا کنید. مثلاً سر کوچه یا در پارک محل.

هرکس تا ۱۰ دقیقه بعد از زلزله آنجا نبود یعنی زیر آواره یا زخمی شده و جایی مانده. خیلی مهم است که افراد سالم سریع همدیگر را پیدا کنند و برای بعدش برنامه بریزند.

جعبه کمک‌های اولیه،آب معدنی،بیسکوییت خشک،چراغ قوه،کاپشن،شلوار و کفش راحت بگذارید توی کوله و بگذارید جایی که بتوانید راحت و سریع پیدایش کنید.

در بهترین حالت موبایل کار میکند.نورش را تا حد امکان کم کنید، و فقط sms بزنید. احتمالاً به خاطر ترافیک شانسی برای تماس صوتی نخواهید داشت.

اگر زیر آوار مانده و هوشیار هستید، راه تنفس را با بخشی از لباس بپوشانید. تنفس غبار ساختمانی می‌تواند شما را از خفگی بکشد یا تنگی نفس ایجاد کند. داد نزنید. آرام باشید و با ضربه به دیوار جای خودتان رو اطلاع بدید. اگر می‌دانید کسی جایی گیر افتاده، به نیروهای امدادی خبر بدهید.

بعد از فاجعه شما اولین نیروهای امدادی هستید، و احتمالا تا کسی برسد تا مدتها «تنها نیروی امدادی» هستید. یه دوره کمک‌های اولیه یا مطالعه مناسب در این مورد خیلی مفید است. باید بلد باشید چطور خون را بند بیارید یا چطور شکستگی را فیکس کنید. امروز یاد بگیرید تا فردا موثر باشید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала