درآمد بانوان ورزشکار ایرانی

© AFP 2023 / Amir Kholoosiدرآمد بانوان ورزشکار ایرانی
درآمد بانوان ورزشکار ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ورزش بانوان ایران آرام و آهسته به سمت حرفه ای شدن پیش می رود. باید پذیرفت حتی با وجود تمام پیشرفت های سال های اخیر هنوز حرفه ای بودن در بخش ورزش بانوان به صورت کامل دیده نمی شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین ، ورزش بانوان ایران حالا از المپیک صاحب مدال است، ورزشکاران رشته های مختلف مانند ووشو و کاراته مدام در صحنه رقابت های جهانی مدام مدال می گیرند و تیم های ملی رشته های ورزشی مدام در رقابت های جهانی و آسیایی شرکت می کنند. اما هنوز همه چیز کامل نیست. با وجود تمام مشکلات اما به نظر می رسد که سطح درآمد در ورزش بانوان ایران و در لیگ های مختلف بیشتر شده است. هر چند هنوز بازیکنان و ورزشکارانی هستند که به صورت رایگان بازی می کنند اما نکته مهم تر این است که مبلغ قراردادها بیشتر شده است. در حال حاضر ورزشکاران چهار لیگ بسکتبال، والیبال، فوتبال و فوتسال بیشتر از هر ورزشکار دیگری در ایران کسب درآمد می کنند.

1- لیگ برتر بسکتبال ، پولدارترین
در ورزش بانوان ایران هیچ ورزشکاری به اندازه بازیکنان بسکتبال بانوان خوب دستمزد نمی گیرند. نکته بسیار جالب این است که بسکتبال به استثنای حضور یک ماه پیش در رقابت های داخل سالن آسیا هیچ حضور بین المللی دیگری در سال های اخیر نداشت. نه حضور در آسیا نه حضور در هیچ تورنمنت معتبر دیگری. بسکتبال بانوان به دلیل اینکه حچاب از سوی فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) پذیرفته شده نبود در تمام سال های اخیر فرصتی برای حضور در رقابت های بین المللی پیدا نکرد. اما عجیب اینکه رشته های فوتسال، والیبال و فوتبال برای بانوان به راحتی در تمامی رقابت های سطح آسیا شرکت می کنند اما بازیکنان این رشته ها نسبت به بسکتبالیست ها درآمدی کمتری دارند. از اوایل دهه نود بود که درآمدهای دختران بسکتبالیست شروع به جهش کرد. بر اساس آخرین شنیده ها یکی از بازیکنان مطرح بسکتبال بانوان 73 میلیون تومان برای یک فصل با یک باشگاه تهرانی قرارداد بسته که در نوع خودش رکورد است. قراردادها در لیگ برتر بسکتبال بانوان به 40، 50 و 60 میلیون تومان هم می رسد. با توجه به اینکه لیگ برتر بسکتبال بانوان چندان طولانی مدت نیست بازیکنان درآمد خوبی به دست می آورند. البته مبالغ قرارداد گران ترین بازیکنان بسکتبال بانوان هرگز به پای یک بازیکن متوسط مرد در لیگ مردان نمی رسد.

2-لیگ برتر والیبال؛ جهش ها شروع شد

والیبال بانوان ایران را با تمام کاستی هایش می توان یکی از کامل ترین رشته های ورزشی برای بانوان در ایران قلمداد کرد. بانوان والیبالیست هم لیگ برتر دارند و هم لیگ های دسته های پایین تر. رقابت های رده های سنی نوجوانان و جوانان به طور مرتب برگزار می شود و هر چند وقت یکبار شاهد برگزاری جشنواره های مینی والیبال نیز در شهرهای مختلف هستیم. والیبال بانوان، تیم ملی هم دارد و این تیم ملی در سال های اخیر به طور مرتب در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت کرده است. هم رده جوانان و هم رده بزرگسالان. تیم های باشگاهی نیز هر سال به جام باشگاه های آسیا می روند. در واقع هر سال اوضاع برای والیبال بانوان بهتر می شود و کار تا جایی پیش رفت که دو فصل پیش برای نخستین بار رقابت ها از رادیو پخش مستقیم شد و حالا زمزمه هایی هم مبنی بر پخش محدود از تلویزیون هم به گوش می رسد. در کنار تمام این پیشرفت ها لیگ برتر والیبال بانوان هم پیشرفت کرد و بازیکنان به صورت حرفه ای تری کسب درآمد کردند. اکنون بانوان والیبالیست بهتر از هر زمانی از این لیگ پول در می آورند. پول یکی از مهم ترین انگیزه ها برای ادامه ورزش حرفه ای است. بر اساس آخرین اخبار بالاترین مبلغی که یک بازیکن برای فصل جدید می گیرد 49 میلیون تومان است. این بازیکن که نمی خواهد نامش فاش شود، گفت:« این مبلغ اصلا بالا نیست. بروید ببینید آقایان والیبالیست به ازای فصل چند صد میلیونی پول می گیرند اما ما بالاترین مبلغ قراردادمان حدود 50 میلیون تومان است. این پول و اصلا بیشتر از آن حقمان است. از زندگی و دانشگاه می زنیم و تمام وقتمان را روی والیبال می گذاریم. »
البته مبالغ دیگری همچون 30 الی 40 میلیون تومان هم در قراردادها وجود دارد اما مشخص است که برای فصل آینده مبالغ حتی از 50 میلیون تومان هم بیشتر می شود.

3-لیگ برتر فوتبال ؛ شوت به سمت حرفه ای شدن

لیگ برتر فوتبال بانوان در مقایسه با بسکتبال، فوتسال و والیبال مشکلات مالی بسیار زیادی دارد اما اوضاع فصل به فصل بهتر می شود. اکنون سقف قراردادها در این لیگ به 45 میلیون تومان رسیده است. قراردادهای بالای 40 میلیون تومان البته بیشتر به بازیکنانی مربوط می شود که ملی پوش محسوب می شوند.
البته در لیگ برتر فوتبال بانوان بازیکنانی هم هستند که هر چند قرارداد دارند اما تقریبا رایگان بازی می کنند.
مبلغ برخی از قراردادها در لیگ برتر فوتبال بانوان به 5 میلیون تومان هم می رسد اما افزایش مبلغ قراردادها از دو فصل پیش شروع شد و دستمزدها به سمت حرفه ای شدن پیش می رود.

4-لیگ برتر فوتسال، تفاوتی وجود ندارد

لیگ برتر فوتسال نیز با تمام مشکلات به صورت منظم برگزار می شود. اگر بخواهیم با پنج فصل پیش مقایسه کنیم بازیکنان بهتر و بیشتر پول می گیرند اما معیار مقایسه با فصل گذشته باشد چنین چیزی وجود ندارد. بازیکنان فصل گذشته در بهترین حالت ممکن 36 میلیون تومان می گیرد و این فصل نیز تفاوتی ندارد. اما حداقل اوضاع نسبت به پنج سال پیش بهتر است. در آن زمان حتی بهترین بازیکنان 12 میلیون تومان می گرفتند، رقمی که هنوز هم در لیگ برتر فوتسال بانوان دیده می شود.

در بقیه لیگ ها اوضاع خیلی بد است. در رشته هایی همچون تیراندازی با کمان و یا سوارکاری فرد نه تنها دستمزدی ندارد که تمامی هزینه های مربوط به مسابقه را خودش تامین می کند. «رایگان» بازی کردن نیز اتفاقی معمول در رشته های مختلف ورزشی است و این نشان می دهد یکی ازدلایل مهم کنار رفتن سریع ورزشکاران زن از عرصه ورزش حرفه ای همین موضوع است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала