رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران ۷ پله ارتقا یافت

© REUTERS / Raheb Homavandiرتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران ۷پله ارتقا یافت
رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران ۷پله ارتقا یافت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنيك بر أساس آمار مجمع جهانى اقتصاد شاخص رقابت پذيرى ايران در ميان كشورهاى جهان ٧ رتبه ارتقاء پيدا كرد، به نقل از تسنيم، در اثر اين ارتقاء رتبه ايران بين ١٣٧ كشور جهان به رتبه شصت و نهم جا گرفت.

اين در حاليست كه رتبه ايران در سالهاى 2016,2015,2014 به ترتيب ٨٣و ٧٤ و ٧٦ بوده و در همين گزارش آمده كه سوئيس با رتبه نخست  همچنان در صدر جدول قرار دارد و آمريكا از رتبه سوم به رتبه دوم ارتقاء يافته.

یمن، که گرفتار جنگ داخلی و فقر شدید است در رتبه آخر این فهرست قرار گرفته است. البته در گزارش مجمع جهانی اقتصاد کشورهایی نظیر عراق و سوریه که در آنها فعالیت های عادی تجاری امکن پذیر نیست، جای ندارند.

گزارش رقابت پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد همچنان جامع ترین برآورد در نوع خود به شمار می رود. برای تهیه این گزارش 114 شاخص مختلف شامل مفاهیمی همچون مولد بودن و رفاه بلند مدت اقتصادی در نظر گرفته می شود.

این شاخص ها در 12 گروه مختلف طبقه بندی شده اند: نهادها، زیرساخت ها، محیط کلان اقتصادی، سلامت و آموزش اولیه، آموزش عالی، راندمان کالاها در بازار، راندمان بازار کار، توسعه بازارهای مالی، آمادگی تکنولوژیک، وسعت بازار، جذابیت و نوآورانه بودن کسب و کار.

رتبه ایران از نظر شاخص نوآوری از رتبه 89 سال گذشته به رتبه 66 ارتقا یافته است. ایران همچنین از نظر جذابیت کسب و کار از رتبه 109 به رتبه 97 ارتقا یافته است. رتبه ایران از نظر شاخص وسعت بازار با توجه به جمعیت حدودا 80 میلیونی و تولید ناخالص داخلی نسبتا بالا، بدون تغییر نسبت به سال گذشته همچنان نوزدهم است.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала