گزارش و تحلیل

مثلث عشقی ایران، روسیه و امارات

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiمثلث عشقی ایران ، امارات و روسیه
مثلث عشقی ایران ، امارات و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سفری که وزیر امور خارجه روسیه سرگی لاوروف به امارات متحده عربی داشت، از این کشور به عنوان شریک اقتصادی ، تجاری روسیه در منطقه ی خلیج فارس یاد شد.

در عین حال برخی از کارشناسان بر این باورند که ارتباطات بین روسیه و امارات به خوبی پیش خواهد رفت ، در صورتی که دوستی بین روسیه و ایران مزاحمتی ایجاد نکند.
از طرف دیگر وزیر امور خارجه امارات متحده عربی هم بر آمادگی کشور برای گسترش همه جانبه ارتباطات با روسیه تاکید کرده است. وی پس از دیدار با سرگی لاوروف بیان داشت که این دیدار فرصتی بود تا در آن مسائل مختلف بین دو کشور و همچنین منطقه ای بررسی شود.
در عین حال اوایل سال میلادی خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه امارات برای آشتی روسیه و آمریکا میانجیگری می کند. اریک پرینس یک میلیاردر آمریکایی و از نزدیکان ترامپ با مقامات نزدیک رئیس جمهور روسیه دیدار کرده و برای بهبود روابط دوجانبه به میزبانی کشور امارات تلاش نمود. به گزارش واشنگتن پست در این نشست روابط روسیه با ایران و سوریه هم بررسی شد و امارات تلاش نمود تا روسیه را متقاعد نماید که روابط خود با ایران و سوریه را محدود کند.
یک مقام اطلاعاتی پیشین که با مسئولین تیم ترامپ دیدار داشت خاطر نشان نمود که دور کردن روسیه از ایران یک موضوع مشترک بود، اما کمی ناقص به نظر می رسید. چرا که دلایل روشنی از طرف امارات برای قطع روابط مطرح نشد.
اگر نگاهی هم به روابط بین ایران و امارات بیاندازیم متوجه خواهیم شد که این کشور از مهم ترین و عمده ترین شرکای تجاری ایران بوده و علی رغم تنش های سیاسی در روابط دو کشور ، ارتباطات سودآور اقتصادی بین دو کشور ادامه دارد. حال آنکه در سال های اخیر و کاهش تحریم ها علیه ایران و همچنین روگرداندن ایران به سمت کشورهای اروپایی و روسیه از این روابط نیز کاسته است.
آیا پیوند ایجاد شده بین روسیه و ایران با میانجیگری امارات شکسته خواهد شد و یا بالعکس آیا ایران مانعی بر سر راه ارتباطات بین روسیه و امارات خواهد بود؟
ولادیمیر ساژین، ایران شناس، تحلیل گر و کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه چنین نظری دارد:
" به نظر من توسعه ی ارتباطات روسیه و امارات در زمینه های مختلف مزاحم همکاری با ایران نبوده و نیست. روسیه ارتباطات کاری و عملی با تمامی دول خلیج فارس داشته و علی رغم اینکه ارتباطات بین قدرتهای این دول خیلی باشکوه نیست. به طور مثال روسیه و اسرائیل ارتباطات تنگاتنگی در بسیاری زمینه ها از جمله جهات سیاسی دارند در عین حال ارتباطات با ایران که حریف اصلی اسرائیل است برمبنای یک پایه قوی استوار است. همچنین می توان از ارتباطات بین روسیه و عربستان سعودی درزمینه اسرائیل و ایران هم صحبت کرد.
می توان گفت که مسکو سعی ندارد جانب طرف مشخصی را در بین دول خاور میانه در مناقشه و درگیری با همسایگان شان بگیرد. مسئله سوریه اما داستان دیگری دارد. "

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала