شگفت انگیزترین تنگه ایران +عکس

© Sputnik / Igor Podgornyi /  مراجعه به بانک تصاویر شگفت انگیزترین تنگه ایران +عکس
شگفت انگیزترین تنگه ایران +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تنگه ای به نام "هایقر" در استان فارس عنوان یکی از شگفت انگیز ترین تنگه های ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اسپوتنیک، تصاویری از تنگه ای شگفت انگیز به نام هایقر در شبکه های اجتماعی به تصویر کشیده شده است که شگفتی بسیاری را برانگیخته است. این تنگه بین شهرهای "قیر" و "کارزین" در شهرستان "جهرم" در استان "فارس" واقع شده است و ۸ متر طول دارد.
در بستر این تنگه رود "قره آقاج" جریان دارد و در اثر فرسایش آب دیواره های رنگارنگ بلندی پدید آمده است که ارتفاع آن به ۴۵۰ متر می رسد. این رود در نهایت به خلیج فارس می پیوندد.

عده ای از کاربران این تنگه را نسخه ایرانی "گرند کنیون" یک دره و تنگه عمیق واقع در آمریکا می دانند و به آن لقب شگفت انگیزترین تنگه ایران داده اند.
طبیعت منحصر بفرد این منطقه، بسیاری از گردشگران را به دنبال ماجراجویی و یافتن مناطق بکر هستند، به سوی خود جلب می نماید.

Hayghar_Canyon Iranian #grandcanyon تَنگه هایقر که معروف به "گرند کانیون ایران" است، یکی از شگفت انگیز ترین و زیباترین تَنگه ها در دنیاست. تنگ هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستاهای رودبال و عرب فتح آباد واقع شده است. این تنگ ما بین شهرهای قیروکارزین و فیروزآباد در جنوب غربی جهرم واقع در استان فارس است. طول تنگ در حدود ۸ کیلومتر است و رودخانه تنگاب فیروزآباد در بستر آن جریان دارد؛ رودخانه ی بلندی که پس از پیچ و خم های بسیار با نام «مُند» به خلیج فارس می ریزد. عملکرد زمین ساخت پویا در این بخش از رشته کوه زاگرس تاقدیس هاى زیادى پدید آورده است. تنگ هایقر یک برش در پهناى تاقدیس ده‌بین است که نخست، عملکردِ زمین ساخت، آن را پدید آورده و سپس فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف نموده است. دیواره هاى بلند دره، رودخانه پرآب جارى در کف آن و پژواک صداى پرندگان، منطقه اى کم نظیر و خارق العاده پدید آورده که بسترى ارزشمند براى گردشگرى طبیعت به شمار مى رود. تنگه هایقر با پستی و بلندی های عجیب، رنگ های متنوع صخره ها و دیوارهای بلندی که عمق شان به ۴۵۰ متر می رسد، طبیعت منحصر به فردی است. اتفاقا همین تفاوت و اعجاب و همین طور شباهتش به «گرند کنیون» —یکی از دره های عمیق و بلند جهان در آمریکا- باعث شده بسیاری آن را نسخه ایرانی این دره معروف بنامند. اگر چه دره در منطقه تقریبا گرمی قرار گرفته، اما عمق تنگه و رودخانه ای که از آن می گذرد، آن را به منطقه ای ایده آل برای ماجراجویی تبدیل کرده، یک ماجراجویی متفاوت که البته نباید بدون حضور حرفه ای ها دست به آن زد. از سالها پیش گروه های متعددی به ایران آمدند و در تعامل با کارشناسان داخلی، با مطالعات گسترده ی جانورشناسی و زمین شناسی منطقه با این هدف که این منطقه به عنوان یکی از ژئوپارک های ایران در یونسکو ثبت شود، تلاش کردند ولی ظاهرا اقدام به ساخت سد هایقر اندکی این محیط زیست شگفت انگیز را تهدید می نماید که جای تامل و تاسف دارد که در همچین پدیده و طبیعتی که می تواند با ثبت در یونسکو باعث جذب گردشگر و توریست به منطقه و کشور شود،بدون مطالعه دقیق و کارشناسی اقدام به سدسازی شده است. مسیر دسترسی: اگر از سمت شیراز می آیید، باید وارد جاده جنوبی شده و حدود ۱۵۰ کیلومتر برانید تا به فیروزآباد برسید. بعد از فیروزآباد وارد جاده «قیروکارزین» شوید و تقریبا ۴۰ کیلومتر بعد از فیروزآباد در سمت راست جاده و بعد از روستاهای رودبال و عرب فتح آباد منتظر دیدن تابلوی «تاسیسات سد هایقر» شوید. #تنگه_هایقر#گرند_کانیون_ایران#فیزوزآباد_فارس

Публикация от بهنام دهقان (@behnam_dehghan65) Апр 7 2017 в 9:01 PDT

بسیاری از کاربران این مکان را مهیج عنوان کرده اند و اعلام کرده اند که حتما به این منطقه از ایران سفر خواهند کرد.
به گفته بسیاری از کاربران، کشور ایران مناطق بکر بسیاری دارد که باید کشف شود و به همگان معرفی گردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала