گزارش و تحلیل

قطر، رانده شده ای در آغوش ایران

© REUTERS / Thomas Whiteقطر، رانده شده ای در آغوش ایران
قطر، رانده شده ای در آغوش ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنجم ژوئن ۲۰۱۷ چهار کشور عربی به محوریت عربستان سعودی ( مصر، امارات متحده عربی، بحرین و عربستان) روابط خود را با قطر قطع کردند.

تعداد زیادی از کشورهای عربی نیز به پشتیبانی از این اقدام قطع روابط خود با قطر را اعلام کردند. کشورهایی مانند لیبی، یمن، مالدیو، سنگال، موریتانی، چاد، کومور، نیجر و گابن. دولت اردن نیز سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر کاهش داد.
در این میان ایران در اولین واکنش نسبت به قطع رابطه عربستان و چند کشور عربی با قطر از تنش به وجود آمده ابراز نگرانی کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان داشت: «اختلافات فعلی تنها از طریق روش های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت و گوهای شفاف و صریح قابل حل است.»
تیتر خبرهای رسانه های ایرانی بلافاصله بعد از انتشار این خبر توجهات را جلب کرد: « قطر کشوری کوچک با گنجی بسیار بزرگ برای ایران».
قطر بر اساس آمارها صندوق ذخیره ارزی عظیمی دارد و بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سهام و میلیاردها دلار را در دارایی های دیگر سرمایه گذاری کرده است.
قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان است. این گاز طبیعی به بسیاری از کشورها در منطقه از طریق امارات متحده عربی و عمان صادر می شود. در واقع به طور خلاصه قطر بازاری ۴ تا ۵ میلیارد دلاری است که سهم ایران از آن تنها ۱۶۵ میلیون دلار در سال گذشته بوده است.
پس از محاصره ی اقتصادی قطر توسط چهار کشور عربی، ایران می تواند در زمینه بازرگانی و اقتصادی راه خروجی برای قطر فراهم آورد و این فرصت بسیار خوبی برای بازرگانان و تجار ایرانی به ویژه در زمینه ی مواد غذایی و کشاورزی است.
با نگاهی به آمار متوجه می شویم که امارات بزرگترین شریک تجاری قطر و عربستان سعودی دومین شریک آن در جهان هستند. ارزش مبادلات سالانه میان قطر و عربستان تقریبا ۷ میلیارد دلار است و اکنون شاید بهترین فرصت برای ایران باشد، تا از این گنج سهمی ببرد.
قطر نیز دست روی دست نگذاشته و با تقویت رابطه اش با همسایگان دیگر و از جمله ایران در این فرصت تسهیلاتی را نیز برای ایرانیان فراهم کرده است ازجمله با صدور بخشنامه ای، صدور روادید فوری و ویژه شش ماهه برای تجار ایرانی در دستور کار این کشور قرارگرفت.
چرا قطر برای جلب حمایت چهار کشور عربی و خارج شدن از محاصره ی اقتصادی شروط عربستان را نپذیرفت و روابط خود را با ایران قطع نکرد؟
آقای حسن هانی زاده، تحلیلگر ارشد رسانه ای و کارشناس مسائل خاور میانه و جهان عرب ، سردبیر سابق خبرگزاری مهر نیوز در مصاحبه ای با اسپوتنیک در این خصوص توضیح می دهند:


« کشور قطر در طول سی و هفت سال گذشته یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ یکی از کشورهای مجموعه ی عربی حوزه ی خلیج فارس بود که از همان زمان سعی کرد رابطه ی معتدل و متناسبی را با ایران برقرار نماید. بعد از شکل گیری شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ که برای هماهنگی شش کشور حوزه ی خلیج فارس و در واقع برای هماهنگی سیاست هایشان در رابطه با جنگ عراق علیه ایران بود، کشور قطر به همراه پادشاهی عمان سعی کردند که روابط معتدلی با ایران داشته باشند. قطر به اعتبار اینکه یک کشور کوچک در حوزه ی خلیج فارس است ،اختلافات زیادی به لحاظ دیدگاه های سیاسی با عربستان دارد و ازآنجایی که عربستان نگاهی کاملا تهاجمی به ایران داشته، قطر همواره سعی کرده است که روابط خودش را ایران حفظ نماید. به دلیل اینکه قطر در آب های خلیج فارس (فلات قاره) مشترکات و همکاری هایی در حوزه ی استخراج نفت و گاز با ایران دارد و این مسئله به لحاظ اقتصادی برای قطر بسیار مهم است. به همین جهت قطر تلاش می کند که روابط خود را با ایران حفظ کند.
اختلافات اخیری که میان عربستان، امارات ، بحرین و مصر با قطر به وجود آمد باعث گردید که این کشور به ایران متمایل تر شود. ایران هم آسمان خود را برای پروازهای مسافربری قطری گشود که کمک بزرگی به اقتصاد این کشور بود.»


اقدامات بعدی قطر برای تسهیل روابط با ایران چه خواهد بود؟


«به طور طبیعی قطر در طول بحران شش ساله ی سوریه در کنار ترکیه و عربستان قرار داشت، اما با توجه به اختلاف نظر شدیدی که اخیرا بین عربستان و قطر به وجود آمد، لذا به نظر می رسد که قطر اکنون به شدت نیازمند حمایت ایران است. و در آینده قطعا قطر ناچار خواهد شد که از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود و یک بلوک جدیدی با شرکت برخی کشورهای منطقه مانند ایران، عراق و حتی سوریه و لبنان و یمن ایجاد نماید تا بتواند در مقابل عربستان بایستد. عربستان هم سعی خواهد کرد که قطر را مهار کند و سیاست های قطر را با ریاض هماهنگ سازد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала