پاسخ مدیر تلگرام به انتقال سرورهای این پیام رسان به داخل ایران

© Photo / Pavel Durov / facebookپاسخ مدیر تلگرام به انتقال سرورهای این پیام رسان به داخل ایران
پاسخ مدیر تلگرام به انتقال سرورهای این پیام رسان به داخل ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از انتشار اخبار ضد و نقیض در ارتباط با انتقال سرورهای تلگرام که روزهای اخیر سرتاسر خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی داخل کشور را درگیر کرده بود، مدیر تلگرام پاسخ نهایی خود را به این اخبار منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت آخرین خبر، پس از انتشار اخبار ضد و نقیض در ارتباط با انتقال سرورهای تلگرام که روزهای اخیر سرتاسر خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی داخل کشور را درگیر کرده بود و شروع آن از صحبت های معاون وزیر ارتباطات در مورد قطعی شدن انتقال سرورهای تلگرام به ایران بود، اظهار نظری که ساعتی پس از آن با تکذیب خود وزیر مواجه شد، مدیر پیامرسان تلگرام، آقای "پاول دروف" در ابتدا در شبکه اجتماعی توییتر این موضوع را طی پاسخی به یک کاربر تکذیب کرد و سپس در یک متن نسبتا بلند در کانال رسمی و شخصی‌اش در تلگرام به تمامی شایعه و گمانه‌زنی ها پایان داد و همکاری تلگرام و کشورهای دیگر را تنها به دو موضوع همکاری با تامین کنندگان سرویس اینترنت و CDN ها محدود کرد. درخور اشاره است که این نوع از همکاری به تایید کارشناسان، تنها شامل دسترسی به کَش (cache) بوده و شامل اطلاعات شخصی کاربران نخواهد بود و تنها سبب دسترسی سریع‌تر کاربران به داده های موجود در پیامرسان تلگرام می شود. در ادامه متن اطلاعیه "پاول داروف" آورده شده است.

صحبت از یک شایعه

شایعه عجیبی این روزها در کشور ایران گوش به گوش می شود که حکایت از انتقال سرورهای پیام رسان تلگرام به این کشور دارد. در این باره باید گفت که ایده فرستادن سرورهای یک اپلیکیشن پیام رسان به کشور دیگر یک ایده نادرست می باشد که به سختی قابل بحث و تبادل نظر است. اما صرف نظر از اصل موضوع، در درجه اول جالب است بدانیم که چرا اصلا چنین شایعاتی پا گرفته و منتشر می شوند! من در این ارتباط دو دلیل را می توانم ذکر کنم.
1. اول اینکه کشورها تمایل به تصویب قوانینی دارند که شرکت های اینترنتی را ملزم به ذخیره اطلاعات شخصی در قلمرو خودشان دارد. حتی گاهی مقامات ادعاهایی را مطرح می کنند که به وضوح نادرست است مانند این ادعا که: "اپل موافقت کرد که اطلاعات شخصی کاربرانش را در کشور ما میزبانی کند". این کاملا روشن است که با توجه به خط مشی سفت و سخت حفط حریم خصوصی شرکت ما، تلگرام نمی تواند چنین خواسته هایی از سوی کشورها را برآورده کند. حتی به قیمت اینکه پس از نپذیرفتن چنین خواسته هایی از سوی کشورها، اپلیکیشن تلگرام در آنجا فیلتر بشود. ما ترجیح می دهیم تا یک بازار بزرگ را از دست بدهیم (چنان که در کشور چین اینکار را کردیم) تا اینکه حتی بر سر یک بایت از اطلاعات شخصی کاربرانمان با کسی مصالحه کنیم.
2. دوم اینکه برخی از سیاسیتمداران یا روزنامه نگاران وقتی بر سر موضوع "سرورهای یک کمپانی در یک کشور" بحث می کنند عموما و به طور دقیق نمی دانند درباره چه چیزی صحبت می شود و بر سر معنی "سرور" دچار سردرگمی هستند. برای توضیح بیشتر باید گفت که در کنار "سرور"های یک شرکت که اطلاعات شخصی کاربران را در مکانی امن ذخیره می کند، ارائه دهندگان سرویس اینترنت قرار دارند که داده های رمزنگاری شده را به کاربران می رسانند و عنصر سوم تحت عنوان "نقاط کَش کردن" یا (caching nodes (CDNs)) به جهت اطمینان از اینکه اطلاعات عادی و عمومی اینترنتی برای دو مرتبه سرتاسر جهان را طی نمی کنند تا به دست کاربران برسند. اگر سرورهای تلگرام داده ذخیره کنند داده ها باشند، این عنصر سوم (CDN) فقط برقراری ارتباط میان سرورهای تلگرام و کاربران آن را برعهده می گیرد.

دو مفهوم کاملا متفاوت
به نظر می رسد، سیاستمداران یا روزنامه نگاران گاهی اوقات، ارائه دهنده سرویس اینترنت یا ارائه دهنده CDN را که وظیفه "کَشینگ" یا انتقال داده های رمزنگاری شده تلگرام به کاربران را بر عهده دارند، به جای "تلگرام" یا "سرورهای تلگرام" اشتباه می گیرند که سبب گمراه شدن مخاطبان می شود. بنابراین میان این دو مفهوم یک دنیا فاصله است: سرورهای تلگرام که داده های شخصی را ذخیره می کنند و هرگز به هیچ کشوری فرستاده نخواهند شد، درحالی که ارائه دهندگان سرویس اینترنت و CDN ها در همه جای دنیا فعالیت می کنند و هیچ دسترسی ای به اطلاعات شخصی موجود در تلگرام ندارند (همانند سایر اپلیکیشن های امن).

همکاری در جهت بهبود سرعت
تمام اپلیکیشن های مشهور دنیا مجبور هستند تا با ارائه دهندگان سرویس اینترنت و CDN ها همکاری کنند تا مطمئن شوند که کاربرانشان در سریعترین زمان ممکن و از مسیری مطمئن به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند ولی بر خلاف بسیاری از آنها، ما در تلگرام صد درصد درمورد رمزنگاری و چگونگی ذخیره داده هایمان شفافیت داریم. از همین رو من به زودی اطلاعاتی را به اشتراک خواهم گذاشت که در مورد چگونگی همکاری تلگرام با اشخاص ثالث از جمله ارائه دهندگان CDN خواهد بود و این همکاری نیز در جهت تضمین سرعت و امنیت تمامی کاربرانمان در سرتاسر جهان است.

پیام نهایی
با این حال، مادامی که ما در حال جستجو و تحقیق پیرامون بهبود ارتباط و سرعت دسترسی کاربرانمان در سرتاسر جهان هستیم، تنها یک چیز است که ما هرگز انجام نمی دهیم: ما هرگز مکان جغرافیایی سرورهایمان یا سیاستهای حفظ حریم خصوصی مان را بر اساس قوانین کشورها تغییر نمی دهیم. تنها طرفی که تلگرام نسبت به آن مسئولیت دارند، کاربران تلگرام هستند و تنها کاربران تلگرام می توانند خواسته ها و آرزوهایشان را به ما دیکته کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала