گزارش و تحلیل

اسلحه ایرانی برای قطر

© REUTERS / Thomas Whiteاسلحه ایرانی برای قطر
اسلحه ایرانی برای قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحران قطر هنوز یکی از مسائل داغ خاور میانه است که به بن بست نزدیک می شود و سناریوهای نظامی آن هم هم بعید به نظر نمی آیند.

ایران بلافاصله از قطر حمایت کرد. گفتگوی تلفنی امیر قطر تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی با رئیس جمهور ایران حسن روحانی صورت گرفت. رئیس جمهور ایران به همتای خود اطمینان داد که ایران در کنار قطر می ماند.
تهران برای کمک به دوحه شتافت و پس از تحریم های کشورهای عربی مایحتاج این کشور را فراهم نمود.
برخی ناظرین امکان کمک های نظامی و فن آوری نظامی تهران به دوحه را نیز بعید نمی دانند. یادآوری می کنیم که ایران برخی از انواع تسلیحات و قبل از همه تسلیحات تیربار و مهمات، خمپاره ، راکت انداز چند گانه و برخی از انواع دیگر را به چند کشور صادر می کند. آیا این ارسال ژئوپلیتیکی تسلیحات به قطر در صورت درگیری حتی تنها با عربستان سعودی این کشور را نجات می دهد؟ سوال مهمی ست. تمامی نیروهای نظامی قطر یعنی ۱۲۵۰۰ سرباز، منابع بسیج کلا ۳۲۴ هزار نفرند. در عین حال تعداد نیروهای مسلح عربستان سعودی شامل گردان ملی و تشکلات نیمه نظامی به بیش از ۲۲۰ هزار نفر می رسد که با نیروهای ذخیره تعدادشان ۵.۹ میلیون نفر است.
این گزینه وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران داوطلبین، مربیان و مشاورین را به قطر ارسال خواهد کرد. برای عربستان سعودی و متحدینش این امر به نظر «بهانه جنگ» است. در واقع خود ایران با توجه به تمامی بدیهیات قادر نیست فعالانه در چنین میزان درگیری نظامی (عراق، سوریه، یمن و اکنون قطر) شرکت کند.
آیا ریاض از این امر به عنوان برتری نظامی خود استفاده می کند؟ بعید است. اگرچه تنش به نظر بیشتر خواهد شد. آنکارا پنج هزار نظامی ترک را به پایگاهش در قطر فرستاده است. رهبر مصر تصمیم گرفت که ناوچه ای را به آب های خلیج فارس بفرستد تا اوضاع در منطقه را کنترل کند و درصورت لزوم بدون تاخیر وارد عمل شود. اما همه این نمایش نیروها که به احتمال زیاد در عمل استفاده نخواهد شد. اگرچه تحلیل گران باید هر گزینه ای را بررسی کنند حتی گزینه های غیر واقعی توسعه ی حوادث نیز نباید از نظر بیافتد. و در بین آنها درگیری ائتلاف ضد قطری با نیروهای متحد قطر ، ترکیه ناتویی و ایران. اما این مسئله نه فقط فاجعه ی منطقه ای بلکه جهانیست. نباید فراموش کرد که پایگاه نظامی آمریکا با نام العدید در قطر است یعنی بزرگترین پایگاه نظامی آمریکایی در منطقه. در عین حال در بحرین که متحد عربستان سعودی به شمار می آید پنجمین ناوگان آمریکا قرار دارد.
خدا کند که گلوله نخ در هم تنیده ی بین عرب ها و در عین حال بین عربی ها و ایرانیان و شیعه و سنی پیچیده تر نشود و منطقه ای جدید از عملیات های خونین نظامی با عواقب غیر قابل پیش بینی به دنیا نیاید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала