گزارش و تحلیل

نابودی پهپاد ایرانی توسط آمریکا در سوریه : بلُف یا واقعیت؟

© Sputnik / Arash Dorudi نابودی پهپاد ایرانی توسط آمریکا در سوریه : بلُف یا واقعیت؟
نابودی پهپاد ایرانی توسط آمریکا در سوریه : بلُف یا واقعیت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا بار دیگر به طور غیر قانونی در آسمان سوریه جنگ افروزی می کند.

شبکه آمریکایی فاکس نیوز اطلاع داد که طبق بیانیه فرمانده عملیات ویژه آمریکا، ائتلاف به سرپرستی آنها در سوریه توسط ناوگان هوایی اف۱۵  Eagle Strike در فضای هوایی سوریه و در منطقه التنف، پهپاد اطلاعاتی ایرانی را نابود کرد.
نظامیان ایالات متحده به این شبکه اطلاع دادند که هواپیمای آمریکایی اف ۱۵ ای ، پهپاد شاهد ۱۲۹ ایرانی را محاصره کرد، بلافاصله بعد از آنکه پهپاد مقاصد خصمانه ای را به نمایش گذاشته و به مواضع ائتلاف نزدیک شده بود. پهپاد مسلح به حرکت خود به سمت مواضع ائتلاف ادامه داد و مسیر خود را عوض نکرد و برای همین آنرا منفجر کردند.»
خاطر نشان می شود ، این دومین پهپاد ایرانی ست که در سوریه و در فاصله ی کمتر از یک ماه نابود می شود.
در این اطلاعیه آمده است:«ائتلاف به روشنی به هر دو طرف فهماند که مقاصد خصمانه را مجاز ندانسته و عمل نیروهای طرفدار دولت را در ارتباط با ائتلاف و نیرو های شریکشان در سوریه که عملیات های ضد داعش را ترتیب می دهند نمی پذیرد».
برخی رسانه های غربی (‌گاردین، بی بی سی، دویچه وله) کمی بعد به نقل از نظامیان آمریکایی اعلام کردند که این پهپاد در محدوده ی ارتش دولتی سوریه قرار داشت اما توسط ایرانی ها از روی مدل پهپاد آمریکایی RQ-170 Sentinel طراحی و ساخته شده بود. این پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۱۱ توسط نظامیان ایرانی شکار شده بود.
بیانیه ای از جانب مقامات رسمی ایرانی در این خصوص فعلا منتشر نشده است و نظرات در این رابطه نیز بی طرفانه مطرح می شوند.
عماد آبشناس، کارشناس دائم اسپوتنیک در تهران ، سردبیر روزنامه ایران پرس ، سعی کرد موضوع پهپاد نابود شده ایرانی را روشن نموده و همچنین توضیح داد که چرا آمریکا یک بار دیگر در آسمان سوریه جنگ افروزی می کند.


این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا باید انتظار داشته باشیم که جنگ در آسمان سوریه بین ارتش دولتی ، نیروهای متحد و ائتلاف به سرکردگی آمریکا که به طور غیر قانونی می جنگد، اتفاق بیافتد گفت:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала