آرای باطله انتخابات ریاست جمهوری ایران چرا باطله اعلام شدند؟ (عکس)

© AFP 2023 / Atta KenareИранцы на избирательном участке в Тегеране во время президентских выборов
Иранцы на избирательном участке в Тегеране во время президентских выборов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تعداد آرای باطله انتخابات ریاست جمهوری ایران از مجموع آرای دو کاندید بیشتر بود.

به گزارش اسپوتنیک، پس از شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری 96 ایران بیش از ۱ میلیون رای باطله به صندوق ها ریخته شده بود. این خبر در شبکه های مجازی بازتاب گسترده ای داشت که اساسا چرا آرای باطله، باطله اعلام می شوند؟
طبق قانون شش نفر از کاندیداها کسانی بودند که از شورای نگهبان برای کاندیداشدن مجوز شرکت در انتخابات دریافت کردند هرگونه اسم غیر از این ۶ نفر که در نهایت به 4 نفر کاهش یافت، جزو آرای باطله حساب شده است. با گشتی در دنیای مجازی می توان مشاهده نمود مردمانی بودند که بر روی برگه رای نام این شش نفر را ننوشتند و نام‌هایی را نوشتند که نشانه‌ای از دغدغه‌ها و مطالبات و خواسته‌های شان بود. تصاویر بسیاری از آرای باطله در شبکه های مجازی دست به دست می چرخد. بر اساس ماده های 25 و 26 قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران در موارد ذیل با تأیید هیأت نظارت یا نماینده وی برگ‌های رأی باطل ولی جزء آرای مأخوذه محسوب و مراتب در صورت جلسه قید و آرای مذکور ضمیمه صورتجلسه خواهد شد:
"آرای غیر قابل خواندن،"آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد"، "آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد، "صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد، "آرا زائد بر تعداد تعرفه باشد، "آرای کسانی که به سن قانونی رأی دادن نرسیده باشند، "آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیرایرانی داده شده باشد، "آرایی که با تقلب و تزویر (در تعرفه ها ، آرا ، صورت جلسات ، شمارش) به دست آمده باشد، "آرایی که با شناسنامه غیر یا جعلی اخذ شده باشد، " آرای تکراری، "آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد، "آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد، "آرایی که روی ورقه غیر از برگ رأی نوشته شده باشد".

. شش نفر از کاندیداها کسانی بودند که از شورای نگهبان برای کاندیداشدن مجوز شرکت در انتخابات دریافت کردند اما مردمانی بودند که بر روی برگه رای نام این شش نفر را ننوشتند و نام‌هایی را نوشتند که نشانه‌ای از دغدغه‌ها و مطالبات و خواسته‌های شان بود. یکی بر روی برگه آتنا نوشته بود و دیگری سکولاریسم، یکی نوشته بود «کاش قضاوتی در کار بود» و دیگری نوشته بود هر چی برانکو بگه. یکی هم نوشته بود به زور خانواده پای صندوق رای امده است به خاطر دانشگاه و سربازی. هوشنگ ابتهاج، شاعر ایرانی هم نوشته بود روحانی. امید که بهترین‌ها برای سرزمین ایران رقم بخورد. مطالب مرتبط: #انتخابات آزاد و مدلهای گذار به دموکراسی http://bit.ly/1ljWxIA استانداردهای انتخابات آزاد و منصفانه http://bit.ly/2iaG2Ej شرایط لازم برای انتخابات آزاد و منصفانه: دفترچه راهنما برای ناظرین محلی بر انتخابات http://bit.ly/2euUTZy #انتخابات۹۶

Публикация от توانا: آموزشكده جامعه مدنى (@tavaana) Май 19 2017 в 12:21 PDT

یکی از رای دهندگان بر روی برگه خود نام زندانیان سیاسی را نوشته بود، دیگری سکولاریسم را در برگه خود بعنوان مطالبه خود نوشته بود. بعضی از مردم نوشته بودند "کاش قضاوتی در کار بود" و عده دیگری نیز "برانکو" را شایسته تر برای مقام ریاست جمهوری دانستند.

در بین این تصاویر عکسی از رای یک جوان بسیار جالب بود که در آن نوشته بود به زور خانواده پای صندوق رای آمده است و به خاطر دانشگاه و سربازی لازم است در انتخابات شرکت کند.
آرای باطله با واکنش بسیاری از کاربران روبرو بود. عده ای این حرکت را شوخی انتخاباتی و یا حتی "لات بازی انتخاباتی" نامیدند.

عده ای دیگر نیز معتقدند که تحمل صف های طولانی برای نوشتن مطلبی که نه شمارش می شود و نه ترتیب اثر داده می شود هدر دادن عمر است. به نظر می رسد که برخی فقط برای گرفتن عکس یادگاری به محل اخذ رای آمده بودند.

#رای_باطله #تخلفات_رای

Публикация от بصیرت ایرانی (@basirate_iranii) Май 19 2017 в 6:25 PDT

عده ای دیگر از کاربران با نشان دادن واکنش های تند این افراد را دلیلی بر ایجاد صف های طولانی و کمبود تعرفه خواندند و معتقدند وجود این افراد باعث کند شدن و یا حتی مختل شدن روند انتخابات بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала