دختران «مهاجر» که سرپرست خانوار هستند

© AFP 2023 / Behrouz Mehriهشت دختر در مسابقه بین تیم های استقلال و پرسپولیس تهران بازداشت شدند
هشت دختر در مسابقه بین تیم های استقلال و پرسپولیس تهران بازداشت شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس سرشماری سال 95، 49 درصد جمعیت ایران را زنان تشکیل می‌دهند و در این روزهای نزدیک به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شاهد آن هستیم که برخی از نامزدها، مدعی افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار طی دولت یازدهم شده‌اند که یک جمعیت شناس این ادعا را نادرست دانست.

به گزارش اسپوتنیک، شهلا کاظمی پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور ایران گفت: آمار ها نشان می دهد تعداد زنان سرپرست خانوار در ایران افزایش یافته است اما این افزایش به علت آنست که در گذشته تنها زنانی که همسرانشان فوت کرده‌ و یا طلاق گرفته بودند جزء زنان سرپرست خانوار محاسبه می‌شدند اما امروز در راستای تغییرات اجتماعی و اقتصادی، گروه دیگری از زنان نیز سرپرست خانوار در نظر گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: برای مثال دخترانی که تنها زندگی می‌کنند و یا با خواهران و برادران خود بدون حضور پدر و مادر در یک خانه زندگی می‌کنند نیز در زمره زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرند.

این جمعیت شناس در ادامه با تاکید بر آنکه یکی از علل افزایش زنان سرپرست خانوار «مهاجرت» است گفت: یکی از علل افزایش زنان سرپرست خانوار مسئله مهاجرت است، این در حالیست که در گذشته دختران کمتر به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کردند اما امروز به دلیل ادامه تحصیل یا کسب شغل، مهاجرت می‌کنند؛ به این ترتیب این موضوع نیز به یکی از علل افزایش زنان سرپرست خانوار در ایران تبدیل شده است.

کاظمی پور همچنین به افزایش امید به زندگی در کشور ایران اشاره کرد و گفت: وقتی در جامعه امید به زندگی افزایش می‌یابد، افراد نیز درصورت فوت همسر خود سال‌های بیشتری را می‌توانند تنها زندگی کنند، در نتیجه این مسئله نیز باعث افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جامعه به سمت سالمندی است و قطعا در میان سالخوردگان تعداد زیادی زن سرپرست خانوار نیز وجود دارد و این پدیده‌ای غیرقابل کنترل است.

این جمعیت شناس همچنین خاطرنشان کرد:مهاجرت دختران تنها به کلانشهرها جهت کسب شغل نیز از جمله پدیده‌های نوظهور جامعه ما در راستای تغییرات اجتماعی است که باعث افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور می‌شود؛ از این رو نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌توانند این فاکتور را به عنوان نقطه ضعف دولت یازدهم مطرح کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала