گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آهنگران درباره مسائل روز ایران (ویدیو)

© Sputnikحجت الاسلام محمدعلی آهنگران- پژوهشگر/فعال اجتماعی و سیاسی
حجت الاسلام محمدعلی آهنگران- پژوهشگر/فعال اجتماعی و سیاسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به اینکه بزودی و در پایان اردیبهشت ماه انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، افراد، شخصیتها، تشکلهای مختلف سیاسی و اجتماعی خود را برای برگزاری انخابات آماده می نمایند و آرایش سیاسی در کشور برای برگزاری این رخداد آماده می گردد.

خبرگزاری اسپوتنیک- حجت الاسلام محمد علی آهنگران در نشست خبری رادیو اسپوتنیک در خصوص فضای انتخاباتی حاکم در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت:

در دوره های قبل کشور زودتر از زمان فعلی و تقریبا از بهمن ماه وارد فاز انتخاباتی می شد، هرچند که در این دوره زمان برگزاری انتخابات چند روزی جلوتر کشیده شده و به جای خرداد ماه در اواخر اردیبهشت برگزار می گردد.
این دوره به دلایل مختلف گرمای انتخاباتی اندکی دیرتر خود را نمایان نموده است. آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر از سوی بخشی از جامعه و گروهای سیاسی که تمایل دارند اقدامات و برنامه های ناتمام ایشان ادامه یافته و فرصت برای اتمام آن داشته باشند به عنوان کاندیدای مورد حمایت و منتخب تکلیفشان روشن است. عده دیگری نیز به عنوان رقبای آقای روحانی در جبهه رو به روی ایشان قرار دارند که طبیعتا خود را برای رقابتهای انتخاباتی آماده نموده و کاندیدای مورد نظر خود را به مردم معرفی می نمایند.


دکتر آهنگران در ادامه این بحث افزود به نظر می رسد که جبهه مقابل آقای روحانی هنوز نتوانسته اند در میان خود به یک اجماع نظر و یکپارچگی درخصوص معرفی کاندیدای مورد نظر و رای آور رسیده و آن را معرفی نمایند، همین عامل باعث میگردد تا فضای انتخاباتی بر خلاف دوره های گذشته دیرتر گرم شود و شور هیجان انتخاباتی به روزهای ثبت نام و تبلیغات رسمی منتهی گردد.
حجت الاسلام آهنگران در پاسخ به سوال ایوان زاخاروف معاون بخش برون مرزی خبرگزاری اسپوتنیک مبنی بر امکان قانونی احراز پست ریاست جمهوری برای بانوان در جمهوری اسلامی ایران توضیح داد:

این بحث تقریبا در هر دوره مطرح بوده و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک شرط برای رئیس جمهور تعیین شده و آن ضرورت کاندیداتوری فردی از رجال سیاسی و مذهبی کشور است. لفط «رجال» که یک کلمه عربی است به صورت تحت اللفظی به معنای «مردان» است، حال عده ای آن را به معنای ضرورت مرد بودن رئیس جمهور قلمداد می نمایند، اما عده ای تفسیر دیگری دارند و رجال را به عنوان چهره های برجسته با سابقه اجرایی روشن و مطلوب که از شخصیتهای موجه سیاسی و یا مذهبی هستند تفسیر نموده و ضرورتی بر زن یا مرد بود فرد نمی بینند.


وی در ادامه افزود، همانطور که اشاره نمودم این بحث همیشه بوده، اما شاید به دلیل اینکه تا به امروز یک چهره خانم به آن معنا که در تراز انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد، وجود نداشته این بحث هیچگاه تبدیل به اتفاقی که بتواند منجر به ریاست جمهوری یک زن شود نشده است. اگرچه ما شاهد آن هستیم سهم زنان در انتخابات دوره قبلی مجلس افزایش داشته و در انتخابات پیش روی شورای شهر نیز که یک انتخابات فراگیر است افزایش یافته است.
تجربه نشان داده است که بانوان ایرانی در پذیرفتن مسئولیت و ایفای نقش های کلیدی در مقایسه با مردان هیچ چیزی کم ندارند، منتها پذیرفتن یک بانو به عنوان رئیس جمهور یک روند تدریجی سیاسی است.


آهنگران در ادامه پیرامون تبعات احتمالی از دست دادن آقای هاشمی رفسنجانی در زندگی سیاسی ایران به ارائه توضیحاتی پرداخت:

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از افرادی بود که پیش از شروع نهضت و مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب در کنار امام خمینی به عنوان دوست، همراه و مبارز حضور داشتند. طبیعی است که به عنوان فردی که متاثر از اندیشه های امام خمینی بودند بتوانند در کنار ایشان در تمام عرصه ها نقش موثر و ویژه ایفا نماید. علی رغم دوره زندانی طولانی مدت در زمان پهلوی تلاش برای پشتیبانی سخت افزاری انقلاب وسیع در اکثریت بخش های مختلف انقلاب داشتند و با پیروزی انقلاب نیز به عنوان چهره نزدیک به امام درعرصه سیاسی حضور یافتند. غیر از مسئولیتهایی که در آغاز انقلاب داشتند، با آغاز جنگ نیز مسئولیتهای مختلفی از سوی امام به ایشان محول گردید و در نهایت به عنوان بانی صلح از سوی دولت وقت مذاکرات خود را آغاز نمود.


حجت الاسلام آهنگران در ادامه خاطر نسان کرد که با ارتحال امام خمینی ایشان در تعین رهبری نقش ویژه داشتند و به عنوان یکی از حامیان جدی حضرت آیت الله خامنه ای در صحنه حضور داشتند و با پذیرفتن ریاست جمهوری دوره جدید به نام سازندگی را آغاز نمودند.
مشروح این گزارش با موضوعات برجام و ضرورت مبارزه با تروریسم را در ویدیوی منتشره در این گزارش پیگیری نمایید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала