گزارش و تحلیل

به حج رفتن ایرانیان و گام ریاض برای برقراری ارتباط دیپلماسی با تهران

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyبه حج رفتن ایرانیان و گام ریاض برای برقراری ارتباط دیپلماسی با تهران
به حج رفتن ایرانیان و گام ریاض برای برقراری ارتباط دیپلماسی با تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حداقل 85 هزار زائر ایرانی پس از وقفه تقریبا دوساله ، در سال جاری به عربستان سعودی برای زیارت خانه خدا رهسپار می شوند.

سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران ، بعد از انتشار این اطلاعیه اعلام کرد " با تایید تقاضاهای مطرح شده توسط مقامات رسمی و ملت ایران و همچنین با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ، 85 هزار ایرانی می توانند امسال به حج بروند و تمامی شرایط و خدمات لازم از جمله مشاوره و پزشکی به آنها ارائه خواهد شد. "
توافق مربوطه با مقامات عربستان سعودی حاصل شد. خبرگزاری سعودی پرس به نقل از بیانیه ی مقامات عربستان سعودی نوشت: " وزارت حج و سازمان حج و زیارت ایران تمامی شرایط لازم را تکمیل کردند تا زائران ایرانی امکان شرکت در مراسم حج سال 1438قمری را داشته باشند."
برای زائران ایرانی این خبر خوشحالی واقعی است. چون پس از آنکه عربستان سعودی در سال 2015 به صورت یکطرفه رابطه ی دیپلماسی با ایران را لغو نمود مسئله سازمان دهی حج برای زائران ایرانی مشکل واقعی محسوب می شد. سال گذشته تقریبا 64 هزار زائر ایرانی برای اولین بار بعد از 30 سال به خاطر آنکه دو کشور نمی توانستند در خصوص مسائل امنیت و لوجستیک توافق کنند در مراسم حج شرکت نکردند.
اما به نظر می رسد که یخ ها کم کم آب شده اند. امروز تهران و ریاض توانسته اند به تفاهم و توافق برسند. مقامات عربستان سعودی دوبار خودشان از هیات ایرانی برای مذاکره و حل و فصل سریع مسئله سازمان دهی مراسم حج ایرانیان دعوت کردند.
ضمانت عربستان سعودی تا چه اندازه امیدوار کننده است؟ آیا حل مسئله سازمان دهی حج به عنوان اولین گام در برقراری ارتباطات دیپلماسی ایران و عربستان سعودی در آینده ای نزدیک است؟ پاسخ این پرسش ها را از زبان تحلیل سیاسی ایرانی و کارشناس مسائل خاور میانه ، دیپلمات و عضو روند مذاکره با عربستان سعودی که خودشان یک تجربه ناموفق حج داشتند، سید هادی افقهی می شنوید وی در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала