هیتر غیراستاندارد و چند کارگر عامل آتش پلاسکو بودند

© Photo / Soheil Ghanbarzadehساختمان پلاسکو
ساختمان پلاسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادستان تهران به برخی حوادث تلخ سال جاری از جمله حادثه قطار در سمنان، ریزش ساختمان پلاسکو، آلودگی هوا و ریزگردها در استان خوزستان و حوادث طبیعی سیل اشاره كرد واز جمله اتفاقات مثبت این سال را توجه مردم به وظیفه خود در مسائل شهری و مدیریت شهر دانست.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرآنلاین- دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران گفت: در مورد حادثه حریق ساختمان پلاسکو که خبر آن برند جهانی یافت، مردم متوجه شدند که خطراتی زندگی شهری آن‌ها را تهدید می‌کند و این توجه در راستای پیشگیری از وقوع حوادث از اهمیت بالایی برخوردار است.

آخرین اخبار از حادثه ساختمان پلاسکو در تهران - اسپوتنیک ایران
آخرین اخبار از حادثه ساختمان پلاسکو در تهران
وی با احصاء هفت عنوان قانونی مرتبط با مسائل و امور ایمنی شامل قوانین مرتبط با شهرداری، کار، نظام صنفی، نظام مهندسی، تملک آپارتمان‌ها و برخی مواد قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی، افزود: بر این اساس باید قائل به آن بود که در موضوع ایمنی خلاء قانونی نداریم، اما آگاه کردن مردم لازم است ضمن این که ایمن‌سازی ساختمان‌ها، مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز اشتغال ضامن سلامت اجتماعی است.

دادستان تهران با رد برخی اظهارات در راستای عمدی جلوه دادن حریق این ساختمان، نتیجه تحقیقات در پرونده را چنین اعلام کرد: عامل آتش چند کارگر بودند که صبح زود روز حادثه با استفاده از هیتر غیراستاندارد که با سیم طولانی و چند شاخه روشن شده بود، موجب آتش سوزی شدند و با توجه به نقص کپسول آتش‌نشانی که گستردگی بیشتر آتش را در پی داشت، کارگران در تلاش برای خاموش کردن آتش که به سقف کاذب کشیده شده بود، از کپسول دیگری استفاده کردند که موجب گسترش آتش در ساختمان شد.

دکتر جعفری دولت‌آبادی از شناسایی و دستگیری متهمان در همان روز اول حادثه و اقرار آن‌ها به تقصیر خبر داد و گفت: حادثه پلاسکو بسیار تلخ بود، اما می‌توان با عبرت آموزی از حوادث گذشته، چراغی برای راه آینده قرار داد. وی در بیان ظرفیت‌های قانونی پیشگیرانه از این حوادث اظهار داشت: ماده‌ 114 قانون آیین دادرسی کیفری تعطیلی و توقف فعالیت تمام یا بخشی از امور خدماتی یا تولیدی، کشاورزی، تجاری، فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و مانند آن‌ها را در مواردی که مخل امنیت جامعه یا نظم عمومی یا مضر به سلامت باشد را برای بازپرس و دادستان مجاز دانسته و هم‌چنین ماده‌ 105 قانون کار و تبصره ذیل آن به ایمن‌سازی محیط کار و تعطیلی کارگاه‌های غیرایمن تصریح دارد.

فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران - اسپوتنیک ایران
ساختمان پلاسکو در شهر تهران
دادستان تهران با توجه به نزدیک بودن چهارشنبه پایان سال، به حادثه شهرستان اردبیل که منتهی به فوت هفت نفر از هموطنان شد اشاره كرد و از معاونین خود خواست به منظور پیشگیری از حوادث تلخ در آستانه سال نو، روز سه شنبه (24/12/1395) حداقل تا ساعت 12 شب در محل کار حضور داشته باشند و افرادی را که در امر تهیه، نگهداری و فروش و توزیع مواد محترقه، انفجاری و آتش‌زا فعالیت می‌کنند، شناسایی و دستگیر نموده و در صورت دستگیری، از آزادی آن‌ها تا پایان تعطیلات نوروز خودداری شود.

دکتر جعفری دولت‌آبادی از پلیس خواست که در این موارد هشیار بوده و افزود: ما ضامن سلامت مردم هستیم لذا در صدور دستور قضایی به پلیس برای دستگیری این افراد همکاری لازم به عمل آید و از خانواده‌ها نیز می‌خواهیم بر رفتار و اقدامات جوانان خود نظارت داشته باشند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала