بالاخره مجلس ایران امکان انتقال تابعیت از طرف مادر را بررسی می کند

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر نماینده مجلس ایران: روز ملی آتش زدن برجام دور نیست
نماینده مجلس ایران: روز ملی آتش زدن برجام دور نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تعیین تکلیف طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت خبر داد و گفت: به دنبال انتقال تابعیت از مادر به فرزندان هستیم.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت- رضا شیران خراسانی در مورد آخرین وضعیت طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت، گفت: در شهریور سال جاری یک فوریت طرح مذکور که یکی از بندهای آن مربوط به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی است تصویب  و مقرر شد برای بررسی بیشتر طرح در کمیسیون مشترکی متشکل از اعضایی از کمیسیون های قضایی و حقوقی، اجتماعی، امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی کشور، برنامه، بودجه و محاسبات بررسی شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق آیین نامه داخلی مجلس زمانی که بحث بررسی برنامه های پنج ساله مطرح می شود باید مجلس در سه شیفت کاری بدون تعلل برنامه را بررسی کند از این رو فرصت نشد که نسبت به تشکیل این کمیسیون مشترک و بررسی طرح مذکور اقدام کنیم.

وی با یادآوری اینکه  طرح اصلاح  موادی از قانون تابعیت موضوع تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی را تعیین تکلیف می کند، ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در حال بررسی لایحه بودجه 96 هستیم بنابراین فرصتی برای بررسی طرح مذکور باقی نمی ماند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از بررسی و تعیین تکلیف نهایی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت در ماه های آغازین سال 96 خبر داد و گفت: در سال 96 نسبت به تشکیل کمیسیون مشترک بررسی طرح اقدام و آن را به سرانجام می رسانیم؛  در اصلاح جدید قانون تابعیت به دنبال آن هستیم که انتقال تابعیت از طرف مادر هم امکان پذیر شود زیرا مواد مربوط به تابعیت در قانون مدنی بیش از 80 سال عمر دارد.

آمار دقیقی از تعداد افراد بی شناسنامه در دست نیست

شیران خراسانی با یادآوری اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد بی شناسنامه در دست نیست، تصریح کرد: در حال حاضر فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی تشکیل زندگی داده و دارای فرزند هستند بنابراین به دلیل آنکه این افراد فاقد اسناد هویتی هستند فرزندان آنها هم از اسناد هویتی برخوردار نیستند و این موضوع افزایش تعداد کودکان بی شناسنامه را به دنبال داشته است.

با تصویب طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت مشکلات افراد فاقد شناسنامه رفع می شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه با تصویب طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت مشکلات افراد فاقد شناسنامه رفع می شود، یادآور شد: زمانی که اسناد هویتی به افراد فاقد شناسنامه تعلق بگیرد از تمامی حقوق شهروندی و امکانات و مزایایی که به اتباع ایرانی تعلق می گیرد برخوردار می شوند و در حوزه حاکمیت دارای حق می شوند.

بیشترین آمار افراد بی شناسنامه مربوط به خراسان رضوی است

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیشترین آمار افراد بی شناسنامه مربوط به خراسان رضوی است، افزود: در سال های 59 و 60 اتحاد جماهیر شوروی سابق کشور افغانستان را اشغال و از آنجایی که بر مرزهای کشور کنترل دقیقی صورت نمی گرفت اتباع افاغنه به سمت روستا و شهرهای مرزی کشور سرازیر و با دختران ایرانی ازدواج کردند که فرزندان بی شناسنامه خراسان حاصل چنین ازدواج هایی است./

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала