روند رو به رشد روابط و مناسبت های فرهنگی میان ایران و روسیه

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر آینده ای روشن در انتظار روابط فرهنگی و هنری ایران و روسیه در گفتگو با دکتر محمود صلاحی
آینده ای روشن در انتظار روابط فرهنگی و هنری ایران و روسیه در گفتگو با دکتر محمود صلاحی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه تاکنون روابط زیادی در زمینه های مختلف باهم داشته اند. عرصه فرهنگی نیز یکی از عرصه هایی است که همکاری دوستانه این دو کشور دیده می شود.

به گزارش اسپوتنیک، از جمله مناسبت های فرهنگی میان ایران و روسیه، برگزاری هفته فرهنگی در این دو کشور است. بدین صورت که یک هفته در ایران به عنوان هفته فرهنگ روسیه اعلام می شود و هنرمندان روس به ایران سفر می کنند و طی هفته فیلم های روسی به نمایش درمی آید و یک هفته نیز بعنوان هفته فرهنگی ایران در روسیه شناخته می شود و هنرمندان ایرانی به روسیه سفر می کنند و فیلم های مختلف ایرانی نمایش داده می شود.
هفته فرهنگی ایران معمولا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همتای روس وی در مسکو برگزار می گردد. این مراسم همراه با اجرای موسیقی سنتی ایران و نمایشگاه آثار هنری و فرهنگی ایران در موزه هنرهای معاصر این شهر برگزار می شود. همچنین فیلم های منتخب ایرانی با حضور هنرمندان و دست اندرکاران آنها به نمایش درمی آید.
از جمله فعالیت های فرهنگی این دو کشور نمایش فیلم های تاریخی است. مثلا فیلم محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی در شهرهای مختلف روسیه به اکران درآمد. این فیلم در بهمن ماه 1394 برای اولین بار در سینمای اکتبر مسکو اکران شد و پس از آن در جشنواره فیلم مسکو ، جشنواره فیلم اسلامی قازان و هفته فرهنگی سنت پترزبورگ به صورت ویژه برای اصحاب سینما و فرهنگی روسیه به نمایش درآمد.
از دیگر فعالیت های فرهنگی این دو کشور می توان به هفته دوستی کودکان ایران و روسیه اشاره کرد.
هفته دوستی کودکان ایران و روسیه به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر ولگاگراد در آذرماه سال جاری برگزار شد.
در این همکاری مشترک، هنرمندان ایرانی با حضور در گالری نقاشی کودک شهر ولگاگراد برنامه خود را به دو شکل برگزاری نمایشگاه و برپایی کارگاه های فرهنگی، هنری و ادبی اجرا نمودند. همچنین در بخش کارگاهی نیز، عروسک‌سازی با چوب و پارچه سنتی، ماسک‌سازی با استفاده از دورریختنی‌ها، ساخت عروسک‌های بادکنکی و نقاشی با موضوع صلح و دوستی با تکنیک‌های کلاژ و خلاق برای بازدیدکنندگان اجرا کردند.
نمایش سایه‌ای با الهام از کتاب"یخی که عاشق خورشید شد" نیز با استفاده از جعبه نمایش منبت کاری و عروسک‌های ویژه از دیگر برنامه‌های گروه اعزامی کانون برای علاقمندان و کودکان شرکت کننده روس زبان اجرا شد.
متقابلا نیز هفته فرهنگی روسیه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور 52 هنرمند روسی نیز در مهر ماه سال جاری در تالار وحدت تهران، با حضور "گریگوری پتروویچ ایولیف" قائم مقام وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه، سفیر این کشور در تهران، هیات های دیپلماتیک مقیم تهران و مقامات عالی رتبه سیاسی و فرهنگی دو کشور برگزار شد.
امسال در هفته فرهنگی روسیه، فیلم های منتخب روسی با حضور معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیات سینمایی فدراتیو روسیه، رییس دانشگاه سینمایی روسیه و چند نفر از کارگردانان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. همچنین شش اثر برتر سینمایی روسیه همه روزه در مجموعه فرهنگی و هنری برج میلاد به نمایش درآمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала