دانشگاهی به نام استاد محمود فرشچیان گشایش می یابد

© AP Photo / Vahid Salemiآمریکا خریدار فرش ایران قبل از تحریم
آمریکا خریدار فرش ایران قبل از تحریم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در همایش تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی از افتتاح دانشگاه استاد محمود فرشچیان همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: این دانشگاه به بقای هنری ما کمک می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر- محمدحسین ایمانی خوشخو در سومین همایش تجلیل از پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که امروز هفتم دی ماه در سالن آمفی‌ تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: ما در تمام این سال‌ها توجه چندانی به هنرهای سنتی نداشته‌ایم و نگاه ما یک نگاه تجاری ـ اقتصادی بوده است. در حالی که صنایع دستی و هنرهای سنتی شناسنامه فرهنگی ما هستند و چه به لحاظ هنری و چه از دیدگاه اقتصادی، ارزش و اعتبار خاص خود را دارند.

وی به افتتاح دانشگاه استاد محمود فرشچیان همزمان با دهه فجر اشاره و بیان کرد: ما با پیگیری‌های این استاد بزرگ نگارگری، طرحی را در کمیسیون هنر معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسانده‌ایم. این طرح در قالب دانشگاه استاد فرشچیان و با همان نظام استاد ـ شاگردی به اجرا درمی‌آید و امیدواریم که این دانشگاه همزمان با دهه فجر افتتاح شود و به نشر و حفظ هنرهای سنتی با همان قالب اصیل کمک کند.

ایمانی خوشخو، توجه به مراکز دانشگاهی و گسترش آن را یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن نسل جوان به هنرهای سنتی دانست و افزود: هنرمندان صنایع دستی همواره این دغدغه را دارند که فرزندانشان و نسل جوان، ادامه‌دهنده راه آنان نیست. دانشگاه استاد فرشچیان و تجهیز و گسترش دانشگاه‌هایی مشابه این مرکز، یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن نوجوانان و جوانان به هنرهای سنتی است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه صنایع دستی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است، گفت: اصل در اقتصاد مقاومتی، تکیه بر منابع داخلی است. امیدوارم ما بیش از گذشته به صنایع دستی و هنرهای سنتی که از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است، توجه داشته باشیم و جشنواره‌ای را به این‌گونه هنرها اختصاص دهیم، چرا که جشنواره فجر یک ظرفیت خوب برای معرفی هنر ایرانی در رشته‌های مختلف چون سینما، تئاتر و موسیقی است. چرا هنرهای سنتی ما بخشی از جشنواره فجر را نباید به خود اختصاص دهد.

ایمانی خوشخو بیان کرد: اگرچه توجه به صادرات مهم است، اما اگر صادرات صرفاً جنبه کمی داشته باشد و از اصالت خود فاصله بگیرد، به یک کار تصنعی تبدیل می‌شود؛ به همین خاطر بیش از کمیت باید به کیفیت صنایع دستی توجه شود.

وی در پایان گفت: ما در حال حاضر سند ملی معماری ایرانی ـ اسلامی را تدوین کرده‌ایم. امیدوارم باقی اسناد هنری هم تدوین و تصویب شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала