غذا دادن دائم به حيوانات چرخه اكوسيستم را بر هم مي ريزد

© Photo / freeimagesگربه پشت پنجره
گربه پشت پنجره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تنها در شرایط هوایی سرد و یخبندان می‌توان به گربه‌ها، سگ‌ها و پرندگان غذا داد، گفت: فراهم کردن غذا برای گربه‌ها و در دسترس بودن زباله‌ها باعث گسترش موش‌های تهران شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایسنا- در این‌باره، محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نگاه کارشناسی در این زمینه آن است که تلاش کنیم تا حیات وحش، حیات وحش باقی بماند، اظهار کرد: نباید با عملکردهایمان کاری کنیم که حیات وحش اهلی شوند و آنها بیش از حد به انسان‌ها اعتماد کنند و مطمئن شوند؛ کسی هست که برای آنها غذا تامین کند، چون این موضوع باعث می‌شود تاب‌آوری حیوانات در برابر شرایط سخت کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه هم پرندگان و هم سگ‌ها و گربه‌ها تحت تاثیر این رفتار شهروندان قرار می‌گیرند، گفت: غذا و آب دادن به حیوانات به تدریج باعث می‌شود آنها در معرض آسیب‌های جدی‌تری قرار بگیرند. کاری که می‌تواند با اخلاق محیط زیستی سازگارتر باشد آنست که در صورتی که هموطنان ما با حیوان مجروحی روبه‌رو می‌شوند اقدامی برای بهبود وضعیت آن انجام دهند، یا در شرایط یخبندان و سرمای شدید که امکان پیدا کردن غذا وجود نداشت و حیوانات نمی‌توانستند از پوشش گیاهی و برگ‌ها تغذیه کنند و منابع آبی یخ زده بود  و حیوانات نمی‌توانستند آب بخورند؛ شهروندان در این شرایط می‌توانند یخ منابع آبی را بشکنند و آبشخورهای موقت ایجاد کنند یا علوفه دستی یا غذا بریزند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این اقدامات تنها باید در شرایط سخت آب و هوایی که حیوانات در آستانه شرایط بحرانی قرار دارند، اتفاق بیافتد، در غیر این صورت بهتر است اجازه دهند حیوانات به تدریج با شرایط سخت پیرامون خود سازگار شوند. نباید حیوانات را شرطی بکنیم و کاری کنیم که آنها از تلاش برای بهبود وضعیت خود فاصله بگیرند.

به گفته درویش، دلیل اینکه در شهر تهران موش‌ها در حال گسترش هستند آنست که برای گربه‌ها انگیزه ایجاد نکرده‌ایم تا به دنبال گرفتن موش‌ها باشند. چون ما برای گربه‌ها غذا فراهم می‌کنیم. از سوی دیگر زباله‌ها هم در دسترس این حیوانات قرار دارد. همه اینها باعث می‌شود که گربه‌ها انگیزه لازم برای گرفتن موش نداشته باشند که این موضوع می‌تواند خسارتی به اکوسیستم وارد کند.

به پرنده‌ها تنها در شرایط یخبندان غذا بدهید

وی در پایان اظهار کرد: به پرنده‌ها باید تنها در شرایطی که هوا به شدت سرد و یخبندان است و غذایی در اختیار ندارند به اندازه محدود غذا داده شود یا آب در اختیار آنها قرار گیرد و این موضوع نباید به شکل یک رویه درآید. تا زمانیکه آب یخ نزده و حیوانات از جمله پرنده‌ها می‌توانند غذای خود را تامین کنند غذا دادن به آنها درست نیست و باید شرایطی باشد که حیوانات، خود بتوانند این شرایط سخت را کنترل و مدیریت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала