ایران سرزمینی با 82 درصد خشکسالی

© Photo / Hadi Karimiمختار هاشمی: ایران از کدام کشورهمسایه می تواند آب بخرد؟
مختار هاشمی: ایران از کدام کشورهمسایه می تواند آب بخرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران، ضمن تشریح وضعیت خشکسالی این کشور طی سال آبی 95، اظهار کرد: 82 درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت و انباشته شده قرار دارد.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا- شاهرخ فاتح رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار کرد: طبق شاخص یک ساله منتهی به پایان آبان ماه 95، بخش‌های وسیعی از استانهای یزد و کرمان، بخش‌هایی از استانهای فارس، هرمزگان، اصفهان، کردستان، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و البرز درجاتی از خشکسالی ضعیف تا شدید را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه در شرایط بلندمدت و بر اساس شاخص هفت ساله منتهی به پایان آبان 95، تقریبا همه استان‌ها به نوعی با درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی هواشناسی مواجه هستند، افزود: در این میان برخی استان‌ها مثل قم، مرکزی، تهران، البرز، همدان، فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان شرایط دشوارتری دارند و دچار خشکسالی های بسیار شدید هستند.

 

مساحت تحت تاثیر خشکسالی در مناطق مختلف کشور ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران در ادامه به مساحت تحت تاثیر خشکسالی اشاره کرد و گفت: بر مبنای شاخص کوتاه مدت پایش خشکسالی هواشناسی، 34 درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، 37 درصد خشکسالی متوسط، 12 خشکسالی شدید و یک دهم درصد نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند، این در حالیست که در مقابل، 6 دهم درصد از مساحت کشور ایران در شرایط ترسالی ضعیف و 4 دهم درصد آن در شرایط ترسالی متوسط قرار دارد.

فاتح در پایان اظهار کرد: بر اساس شاخص بلندمدت پایش خشکسالی هواشناسی در ایران، 27 درصد از مساحت این کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، 37 درصد خشکسالی متوسط، 13 درصد خشکسالی شدید، و حدود یک درصد از مساحت آن نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند. در مقابل و براساس همین شاخص بلند مدت، حدود 2 درصد از مساحت ایران در شرایط ترسالی ضعیف و 8 دهم درصد از آن نیز تحت تاثیر شرایط ترسالی متوسط قرار دارد. همچنین 18 درصد از مساحت این کشور در شرایط طبیعی قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала