بارش برف و قصه بی پایان ناکارآمدی زیرساخت‌های شهری در ایران

© Sputnik / Somayeh Pasandideتونل کندوان تونلی است در جاده کرج - چالوس. این تونل در 27 اردیبهشت 1317 از طرف رضا شاه افتتاح گردید. قبل از احداث این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیر قابل تردد بود.کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سالها، تنها سه سال به طول انجامید. طول تونل 1883 متر است.
تونل کندوان تونلی است در جاده کرج - چالوس. این تونل در 27 اردیبهشت 1317 از طرف رضا شاه افتتاح گردید. قبل از احداث این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیر قابل تردد بود.کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سالها، تنها سه سال به طول انجامید. طول تونل 1883 متر است. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بارش سنگی برف پاییزی در مازندران اگر چه سنگ محکی برای توانمندی‌های برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان بود اما برای عده‌ای نیز محلی برای عرض اندام در برابر مدیران فرادست شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، اگر چه سابقه بارش برف سنگین پاییزی در استان مازندران به‌سال 73 برمی‌گردد اما این استان همواره از بارش برف در فواصل پاییز و زمستان تجربه تلخی دارد و نمونه بارز آن بحران برف سال 92 بود که بقایای خسارت‌های ناشی از آن همچنان باقی‌ است.

تجربه تلخی که با بارش برف در استان مازندران به‌صورت مکرر در کام مردم بر جای می‌ماند ناشی از مشکلاتی مانند قطع آب، برق، گاز، تلفن و مسدود شدن راه‌های ارتباطی بین مردم در شهرها و روستاهای این استان است که با وجود تکراری بودن این قصه همچنان غصه‌ای بر دل مردم ایجاد می‌کند که گویی از دست هیچ‌ طبیبی برای علاج آن کاری ساخته نیست.

کشاورزان که به‌عنوان سردمداران بلاکش حاصل از خسارت‌های ناشی از این نزولات الهی هستند هرگز نتوانستند در برابر این مشکلات قامت برافرازند و در برابر وعده‌ها و وعیدهای توخالی حتی یک‌هزارم زیان‌هایی که می‌بینند از سوی دولت و دولت‌مردان برای آنها جبران نمی‌شود.

کشاورزی که برای امرار معاش خود و خانواده‌اش صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارد نه تنها در زمان برداشت محصول در فصل‌های عادی سال نیز چیزی عایدش نمی‌شود، بلکه این‌روزها که درگیر تجربه تلخ ناشی از برف و یخ‌زدگی محصولات خود می‌شود نیز قطعا یارای نواختن همان سیلی را به‌صورت خویش ندارد.

بدون شک بسیاری از کشاورزان به‌امید روزهای روشن و کسب روزی حلال حتی حاضر به‌پیش‌خرید محصولات شده و یا با اجاره باغات در صدد تأمین مخارج خانواده خود هستند اما ناگهان در چشم‌بر‌هم‌زدنی خسارت‌های هنگفتی در اثر این دست حوادث طبیعی و غیر مترقبه بر وی تحمیل می‌شود و با وجود اینکه بر این باور‌است تا در برابر تقدیر الهی سر تعظیم فرود آورد اما چون در حقیقت با وجود این‌همه تلاش آب در هاون کوبید خاطره بدی از نزولات آسمانی در ذهن و دلش نقش می‌بندد.

علاوه بر متضرر شدن کشاورزان قطعی آب، برق، گاز و تلفن نیز مشکلاتی را برای مردم به‌وجود می‌آورد و آنهایی که چشم انتظار برف هستند گاهی از این آرزو و رویای خویش نادم و پشیمان می‌شوند.

شاید مشکلاتی که با بارش نزولات آسمانی برای مردم پیش می‌آید کابوس‌هایی را برای خسارت‌دیدگان متصور کند که با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب این‌روزهای ایران این نعمت الهی به‌نقمتی برای مردم تعبیر شود و زبان طعنه و انتقاد برخی‌ها را به‌ناحق بگشاید.

یکی از مصادیق این ادعا وجود دلالان سودجویی است که در این‌روزها از آب گل‌آلود ماهی گرفته و با افزایش قیمت‌ها در مواردی مانند تهیه آب آشامیدنی، ارزاق و آذوقه، نان، کرایه ماشین، فروش لوازم گرمایشی و… بازار سیاهی راه بیاندازند که مردم نیز به‌دلیل نیاز به این موارد اصلی و اولیه مجبور به پرداخت این هزینه‌های من‌درآوردی که با هیچ عقل و منطقی جور نیست شوند.

با همه این تفاسیر و بیان مواردی که تنها گوشه‌ای از معضلاتی است که این‌روزها و روزهای آینده مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسأله‌ای که رخ می‌نماید این‌است که چرا برای بحران سپیدی که در طول سال‌های متمادی بر شانه‌های مردم استان مازندران سنگینی می‌کند راه حل اساسی پیدا نمی‌شود.

اگر ناکارآمدی زیرساخت‌های شهرهای استان دلیل این‌همه خسارت و ایجاد کابوس در افکار عمومی می‌شود پس به‌راستی کدام مسؤول باید پاسخگو باشد و چرا عده‌ای خود را به‌خواب زمستانی زده و فکری به‌حال این زیرساخت‌ها نمی‌کنند، مگر نه اینکه در طول سال با اجرای مانورهای مختلف برای زمان‌های بحران سعی می‌شود تا جلوی بروز مشکلات این‌چنینی گرفته شود پس این تجارب چه‌وقت باید به‌کار آید و عملی شود.

و سؤال آخر اینکه آیا واقعاً از زمان بروز بحران سپید سال 92 تا امسال نمی‌شد راهکارهایی ارائه شود و دست‌کم تدابیری برای ذخیره امکانات و ادوات اولیه اندیشیده شود تا مردم این استان نیز با بارش رحمت الهی به‌شکرانه این نعمت بی‌نظیر که علاوه بر لطافت جسم و روح نقش مهمی در تأمین ذخایر و منابع آبی کشور ایران دارد سجده به‌درگاه الهی به‌جای آورند، نه اینکه از زمان وقوع بحران تا سال‌ها بعد از آن و در دوران به‌اصطلاح پسابحران نیز ناکامی و تلخی ناشی از خسارت‌های جزئی و کلی بر دل آنها سنگینی کرده و حتی در برخی از مواقع نیز زبان به‌کفر و ناسپاسی بگشایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала