گزارش و تحلیل

گام سازمان همکاری شانگهای در جهت نزدیکی به ایران

© Sputnik / Host photo agency/Evgeny Biyatovگام سازمان همکاری شانگهای در جهت نزدیکی به ایران
گام سازمان همکاری شانگهای در جهت نزدیکی به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان همکاری شانگهای می تواند بررسی درخواست ایران برای ورود به این سازمان را در آینده ای نزدیک آغاز نماید.

بختیار حکیموف، نماینده ی ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای ، سفیر ویژه ی وزارت امور خارجه در این خصوص اطلاع داد.
همانطور که مشاهده شد، در خواست رئیس جمهور روسیه در اجلاس شورای روسای دول عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند در ماه ژوئن امسال عملی شد. یادآوری می کنیم که ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: " معتقدم که پس از حل و فصل مشکل هسته ای ایران و لغو تحریم های سازمان ملل متحد علیه این کشور هیچ مانعی برای بررسی درخواست تهران وجود ندارد."
اما آیا خود تهران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای در اوضاع کنونی آماده است، در حالی که از زمان این درخواست (سال 2008) زمان زیادی گذشته و تغییرات زیادی در عرصه ی سیاسی و همچنین در زمینه ادغام اقتصادی به وجود آمده است.
حمید رضا عزیزی ، کارشناس ایرانی مسائل اوراسیا، عضو شورای علمی دانشگاه شهید بهشتی به این پرسش ها پاسخ می دهد. او در مصاحبه ای با اسپوتنیک شرح داد:


آقای عزیزی خاطر نشان کرد که سرنوشت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اکنون به درخواست و علاقه مندی خود جمهوری اسلامی بستگی ندارد بلکه در سطح وسیعی به اجماع سایر اعضای سازمان در این مسئله مربوط است. حمیدرضا عزیزی می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала