با آلودگی هوای تهران و افزایش بیماریهای عفونی ناشی از آن مقابله کنیم

© AP Photo / Ebrahim NorooziIn this Monday, Dec. 30, 2013 photo, a nurse cares for a newborn baby in the Neonatal Intensive Care Unit of the Mofid Children Hospital in Tehran, Iran
In this Monday, Dec. 30, 2013 photo, a nurse cares for a newborn baby in the Neonatal Intensive Care Unit of the Mofid Children Hospital in Tehran, Iran - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت: آلودگی هوا باعث تشدید بیماری های تنفسی، سردرد، سرفه و خستگی می‌شود اما هیچ ربطی به آنفلوانزا ندارد و مردم از خوددرمانی و مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد مهدی گویا افزود: آلودگی هوا باعث افزایش تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا نمی‌شود بلکه باعث تشدید بیماری می شود.

وی گفت: موارد ابتلا به بیماری های تنفسی ظرف هفته گذشته در کشور ایران افزایش و علاوه بر آن انواع شدید بیماری های تنفسی هم شیوع پیدا کرده است و لازم است این دو از هم تفکیک داده شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی به بیماری های تنفسی اشاره می کنیم سرماخوردگی را هم شامل می‌شود، افزود: نگرانی برای سرماخوردگی نداریم بلکه نگرانی ما افزایش موارد شدید بیماری های تنفسی است یعنی افرادی که به این دلیل در بیمارستان بستری می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هفته گذشته موارد شدید بیماری های تنفسی افزایش داشته است، گفت: افزایش موارد شدید بیماری‌های تنفسی به دو دلیل فعال شدن عوامل بیماری زا و آلودگی هواست.

گویا افزود: آلودگی هوا باعث افزایش تعداد بیماران نمی‌شود بلکه بیماری را تشدید می‌کند و در حال حاضر موارد شدید بیماری بیشتر در استانهای تهران، اصفهان و کرمان دیده شده است.

وی گفت: حدود 10درصد موارد بیماری آنفلوانزا که توسط وزارت بهداشت شناسایی شده‌اند مبتلا به آنفلوانزای شدید بودند که تحت درمان قرار گرفتند و خوشبختانه بهبود پیدا کردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به نظر می آید روند افزایش بیماری های تنفسی ظرف هفته های آینده نیز ادامه داشته باشد، بر لزوم خودمراقبتی مردم تاکید کرد.

گویا تصریح کرد: مردم از خوددرمانی پرهیز کنند و اگر به بیماری تنفسی مبتلا شدند حتما به پزشک مراجعه کنند زیرا پزشک تصمیم می‌گیرد که چه اقدام درمانی برای آنان بهتر است.

وی افزود: در صورتی که پزشک نسبت به استراحت فرد بیمار در منزل اقدام کرد، حتما باید در منزل استراحت کرد زیرا استراحت کردن علاوه بر اینکه به بهبود سریعتر فرد مبتلا کمک می‌کند مانع از ابتلای فرد دیگری به بیماری شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: انتظار وزارت بهداشت از مردم این است که در صورت بیماری فرزندانشان، آنها را زودتر از موعد به مدرسه نفرستند و اگر خودشان هم مبتلا شدند در محل کار حاضر نشوند تا دیگران را نیز مبتلا نکنند.

گویا گفت: این بیماری در اکثریت قریب به اتفاق موارد نیازی به داروی خاص ندارد و با تجویز یکسری داروهای ساده و مسکن بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: طول دوره این بیماری پنج روز تا یک هفته است ضمن اینکه مصرف آنتی بیوتیک نیز برای این بیماری کار درستی نیست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشت فردی گفت: سرفه کردن، عطسه کردن و ترشحات تنفسی و همچنین دست دادن باعث انتقال این بیماری به افراد دیگر می شود.

گویا افزود: فرد مبتلا در هنگام سرفه یا عطسه کردن باید حتما دستمال جلوی بینی و دهان خود بگیرد و بعد از آن دستمال را در کیسه پلاستیک گذاشته، گره زده و در سطل آشغال قرار دهد.

وی گفت: ثابت شده است که همین اقدام ساده می‌تواند از موارد زیاد ابتلا به آنفلوآنزا بکاهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: شستن مکرر دست ها توسط فرد مبتلا باعث عدم انتقال بیماری به دیگری می شود.

گویا خطاب به پزشکان گفت: این بیماری نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارد و تا حد امکان پزشکان سعی کنند از تجویز بی مورد دارو برای این بیماران پرهیز کنند زیرا تجویز بی‌مورد دارو باعث طولانی شدن بیماری شده و در برخی از موارد باعث تشدید بیماری شده و ممکن است خطر مرگ را در پی داشته باشد.

وی گفت: مطمئنا با رعایت این نکات موارد بیماری در سطح جامعه کاهش پیدا می‌کند و سریعتر می‌توانیم شاهد کاهش بیماری در کشور شویم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در صورت گسترش بیماری در هفته های آینده متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала