سفیر روسیه در تهران: چینی ها دیگر رقیب ما نیستند/ امیدوارم آمریکا در زمینه برجام صادقانه عمل کند

اشتراک
سفیر روسیه در تهران با تاکید بر پایبندی روس ها بر تعهدات هسته ای خود نسبت به ایران در زمینه ساخت راکتور بر اساس برجام، گفت: کارهای مقدماتی در حال انجام است، متخصصان روسی به ایران آمده و کارهای طراحی راکتورها در دست انجام است.

بر اساس برجام، کشورهای1+5 متعهد به همکاری های هسته ای صلح آمیز با ایران هستند در این راستا روسیه در احداث دو راکتور هسته ای در بوشهر با ایران همکاری می کند. کلنگ احداث واحد دوم نیروگاه هسته ای بوشهر شهریور ماه امسال با حضور اسحاق جهانگیری،معاون اول رییس جمهوری،علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و رییس وقت روس اتم بر زمین زده شد.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در حاشیه نود و سومین سالگرد اعلام جمهوریت ترکیه با اشاره به تعهدات چینی ها نسبت به ایران در زمینه راکتورهای هسته ای اظهار داشت: آنگونه که اطلاع دارم آنها برای راکتورهای کوچک و متوسط کار می کنند. چینی ها اصلا دیگر رقیب ما نیستند. اینها دوست ما و دوست ایران هستند.

وی در خصوص تعهدات مسکو گفت: رفت و آمدها از روسیه به تهران و از تهران به روسیه در سطح متخصصان و کارشناسان هسته ای دو کشور در حال انجام است.

جاگاریان افزود: در طول یک سال آینده یعنی از سال میلادی آینده این کارها وارد فاز اجرایی می شود و روس ها به تعهدات خود عمل کرده و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص همکاری های دو جانبه ادامه داد: در سطح فعلی همکاری های دو جانبه در ابعاد مختلف اعم از سیاسی، نظامی و اقتصادی، رفت و آمدها خیلی بیشتر شده است. موجب خوشحالی ماست که اخیرا موضوع اس 300 از دستور کار دو جانبه به طور کامل خارج شد و پیشرفت های چشمگیری در بعد همکاری های دو جانبه در زمینه انرژی اتمی داریم.

**بدعهدی آمریکایی ها در زمینه برجام

سفیر روسیه در تهران در خصوص کارشکنی های آمریکایی ها در خصوص اجرای برجام گفت: اطلاع داریم ایران از آمریکا شاکی است که آمریکایی ها تعهدات خود را در خصوص برجام اجرا نمی کنند. نگرانی های دوستان ایرانی را به خوبی درک می کنیم.

وی با تاکید بر این که آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نمی کنند افزود: همکاری های بانکی آنطور که باید و سوئیفت اجرا نمی شود. امیدوارم آمریکا صادقانه عمل کند.

**رفتار مشکوک آمریکا در قبال سوریه

جاگاریان توضیح داد: مثلا آمریکایی ها در خصوص همکاری های دو جانبه در خصوص سوریه تعهدات خود را اجرا نکردند و ما از آنها خواهش کردیم و قول دادند که دیگر متعرضین میانه رو را از تروریست ها جدا کنند که تاکنون این کار را انجام نداده اند.

وی افزود:‌ آمریکایی ها به قول خودشان اعتقادی به این مساله ندارند و کمی این مساله مشکوک است.

سفیر روسیه در تهران تصریح کرد: این بدان معنا نیست که با آنها(آمریکایی ها) نباید کار کنیم، بلکه باید کار کرده و همکاری کنیم که تعهدات خود را اجرا کنند. اما روسیه به تمام تعهدات خود نسبت به ایران پایبند بوده و هست.

**هشدار روس ها به آمریکا در جنگ موصل

وی در خصوص موضع روسیه در خصوص جنگ موصل هم اظهار داشت: طبیعتا اگر موصل آزاد شود برای ما خوب است. منتها نگرانی ما این است که خدای ناکرده آمریکایی ها اجازه دهند و تشویق کنند که تروریست ها از موصل به سمت سوریه بروند و به آمریکایی ها و غربی ها هشدار دادیم و گفتیم مشکلات اضافی را برای بشار اسد ایجاد نکنید.

**تعیین سرنوشت بشار اسد با مردم سوریه است/ سفر مقامات روسی به تهران

جاگاریان تاکید کرد: آقای بشار اسد رییس جمهور قانونی سوریه است و سرنوشت او را ، مردم سوریه بدون مداخله از خارج باید تعیین کنند.

وی همچنین از سفر مقامات روسی در آینده نزدیک به تهران خبر داد اما به نام این مقامات اشاره ای نکرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала