ایران و آلمان 10 سند همکاری را امضا کردند

© Fotolia / peshkovРукопожатие
Рукопожатие - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر اقتصاد گفت :کمیسیون مشترک ایران و آلمان را پس از ۱۵ سال برگزار می کنیم که در این کمیسیون حدود ۱۰ سند با حضور وزیر اقتصاد آلمان امضا خواهد شد که امیدواریم زمینه خوبی برای گسترش همکاری های دو کشور باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین ، محمد خزاعی رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در همایش تجاری ایران و آلمان در اتاق بازرگانی ایران گفت:اشتراکات تاریخی و اقتصادی ایران و آلمان از قدیم باعث شد که حتی در زمان تحریم ها هم روابط بین دو کشور به طور کامل قطع نشود، زمانی آلمان نخستین شریک تجاری ایران بود اما با این وجود در زمان تحریم ها یعنی در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز حجم تجاری دو کشور ۲.۵ میلیارد دلار بود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دو طرف قصد دارند تا مشکلات مالی را بین دو کشور حل کنند گفت: در این راستا بعد از مذاکرات مفصل که در سازمان سرمایه گذاری داشتیم، موفق شدیم مشکل مالی بین ایران و موسسه هرمس را حل کنیم.
خزاعی با اشاره به اینکه خوشبختانه همکاری با هرمس دوباره آغاز شده است، تصریح کرد: برای پوشش وام هایی که بخش خصوصی و دولتی می توانند استفاده کنند، مذاکره با هرمس اهمیت زیادی داشت.
وی با اشاره به اینکه اختلاف نظرهای سیاسی بین ایران و آلمان وجود دارد، اما زیاد نیست، گفت: طبیعی است که هیچ کشوری از نظر سیاسی مانند کشور دیگری نیست و نگاه ما به سوریه و رژیم صهیونیستی با کشور آلمان متفاوت است.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تفاوت دیدگاه ها امری طبیعی است، اظهار داشت: مهم این است که با گفتگو به درک درستی از این عوامل برسیم و نباید اختلافات سیاسی که داریم باعث شود که همکاری های اقتصادی و فرهنگی کاهش یابد.
خزاعی با اشاره به اینکه اولین نمایشگاه صنعتی آلمان که در سال ۱۹۶۰ در تهران برگزار شد، گفت: در آن زمان وزیر اقتصاد آلمان در این نمایشگاه حاضر شد و فصل جدیدی از روابط اقتصادی بین دو کشور به وجود آمد.
وی ادامه داد: عمق رابطه ایران و آلمان این پتانسیل را دارد که دوباره دو کشور به شرکای اول اقتصادی و تجاری تبدیل شوند و صنعت ایران دوباره از پیشرفت های آلمان استفاده کند.
معاون وزیر اقتصاد به وضعیت های ایران در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: ایران امن‌ترین منطقه در خاورمیانه است که این یک فاکتور مهم برای سرمایه گذاری آلمانی ها به شمار می‌رود.
خزاعی با اشاره به اینکه هنوز نقل و انتقالات بین دو کشور وجود دارد، افزود: امیدواریم برخی اختلاف نظرهای سیاسی باعث نشود که به وضعیت موجود اقتصادی بین دو کشور صدمه وارد شود.
وی با اشاره به کاهش تنش ها و ناامنی در اقتصادی ایران در دو سه سال گذشته گفت:در حال حاضر نرخ ارز از ثبات برخوردار شده است و نرخ تورم از 45 درصد به زیر 10 درصد کاهش یافته است و در سایر موارد هم تنش های عمده اقتصادی دیده نمی شود و سرمایه گذار می تواند چشم انداز مناسبی را برای خود پیش بینی کند.
خزاعی در ادامه افزود: البته برخی از مشکلات مالی در کشور وجود دارد و سیستم بانکی 100 درصد آنطور که با متناسب با نظام بانکی جهانی را ه نیفتاده است اما وضعیت کاملا با گذشته متفاوت است و هم اینک امکان نقل و انتقالات پولی فراهم شده است و حتی یکی از سرمایه گذاران آلمانی که در ایران سرمایه گذاری کرده است حتی می خواهد سود سمرایه گذاری خود را در ایران مجددا سرمایه گذاری کند که اینها نوید هایی بسیار مثبتی است.
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تاکید کرد: مقام های کشور بارها از متولیان بخش مالی خواسته اند مشکلات خود را با سیستم مالی آلمان برطرف کنند؛ بر این اساس همکاری با شرکت «هرمس» آغاز شده است؛ ضمن آنکه از بخش خصوصی ایران و آلمان برای سرمایه گذاران نیز حمایت می کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала