آمریکا مانع فعالیت شرکت های فرانسوی در ایران است

© AFP 2023 / Stephane de SakutinПрезидент Франции Франсуа Олланд и президент Ирана Хасан Роухани
Президент Франции Франсуа Олланд и президент Ирана Хасан Роухани - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه «لو پاریزین» نوشت: برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران، شرکت های فرانسوی را به سوی بازار ایران جذب کرده اما یک سازمان غیردولتی آمریکایی با تهدید، مانع فعالیت آنها در ایران می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، "بوریس کسل" و «ماتیو پلولی» در گزارشی که در روزنامه فرانسوی 'لو پاریزین' منتشر شد، نوشتند: امکان تجارت و داد و ستد با ایران شرکت های بزرگ را بر آن داشته تا سهم بهتری از بازار 78 میلیونی ایران را از آن خود کنند و در این مسیر، شرکت ها از ارعاب، تهدید، انتشار اطلاعات غلط و حتی جاسوسی استفاده می کنند.
بر پایه این گزارش، در متن این نبرد اقتصادی که میان شرکت های غربی در جریان است، بی وقفه نام به اصطلاح سازمان غیردولتی آمریکایی موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته ای»، به میان می آید؛ یک گروه فشار آمریکایی که در میان اعضای آن نام «مارک د. والاس» (Mark D. Wallace) سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در زمان ریاست جمهوری «جرج دابلیو بوش»، «جیم وولسی» (Jim Woolsey) رئیس سابق «سیا» و گروهی از مسئولان سیاسی آمریکا به چشم می خورد.
در این گزارش آمده است: به نظر می رسد که «اتحاد علیه ایران هسته ای» سلاح مخفی آمریکا برای ناکام گذاشتن شرکت های اروپایی و بویژه فرانسوی در ارتباط با ایران است تا سهم بزرگ تری از بازار ایران را عاید خود کند.
به نوشته 'لوپاریزین' هم زمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به پاریس در بهار گذشته، دست کم 12 شرکت بزرگ و مهم فرانسوی شامل «توتال»، «ایرباس»، «پ اس آ» و غیره، نامه هایی با لحن تهدید آمیز دریافت کردند. «اتحاد علیه ایران هسته ای» این شرکت ها را به پیگرد قضایی و بروز مشکلاتی در دسترسی به بازار آمریکا در صورت ادامه یافتن طرح هایشان (در همکاری با طرف ایرانی) تهدید کرد. این در حالی است که شرکت های آمریکایی به این شدت تهدید نمی شوند.
در گزارش لو پاریزین با اشاره به برخی اتهامات مطرح شده علیه ایران آمده است که از دید کارشناسان اطلاعاتی که با آن ها مشورت شده، حقیقت چیز دیگری است و آمریکا سهم بزرگتر و بهتری از بازار ایران می خواهد.
یک مقام ارشد که در این زمینه فعالیت می کند، معتقد است: استدلال های مرتبط با جغرافیای سیاسی تنها یک سرپوش بر مساله است و رقابت برای سهم گیری از بازار ایران در جریان است. در این زمینه، آمریکا قوی و اروپا بشدت ضعیف است.
این گزارش حاکی است: «اتحاد علیه ایران هسته ای» حق شرکت های فرانسوی را که در رویای رسیدن به بازار ایران هستند، پایمال می کند. بطور مثال، ایرباس مدت هاست درصدد محقق کردن توافق فروش 100 فروند هواپیما به ایران به ارزش 24 میلیارد یورو است اما شرکت آمریکایی «بوئینگ» بسرعت به سمت معامله با ایران پیش رفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала