گسترش همکاری اقتصادی ایران با استرالیا

© Photo / Rodrigo Gianesiپرچم استرالیا
پرچم استرالیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همزمان با سفر وزیر تجارت گردشگری و سرمایه گذاری استرالیا به تهران، روابط اقتصادی دو کشور که تحت تأثیر تحریم های ناعادلانه به حداقل کاهش یافته بود، دوباره افزایش یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات، استیون کیوبو وزیر تجارت گردشگری و سرمایه گذاری استرالیا دیروز در همایش تجاری ایران و استرالیا در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: حضور هیات تجاری ما شامل نمایندگان شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک این کشور در ۲۰ بخش مختلف اقتصادی نشان دهنده عزم جدی استرالیا برای احیای مناسبات اقتصادی گذشته خود با ایران و توسعه و گسترش آن است.
وی یادآورشد: ایران در دهه ۹۰ یکی از مهمترین شرکای تجاری استرالیا در منطقه خاورمیانه بود و این کشور ۲ سال پیش ۵۰ سال حضور دیپلماتیک خود در ایران را جشن گرفت.
کیوبو با ابراز خرسندی از گشایش دفتر تجاری استرالیا در ایران گفت: از این پس مسئولیت ایجاد روابط تجاری و گسترش فرصت های سرمایه گذاری در ایران و ایجاد و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در استرالیا برای شرکت های ایرانی را برعهده می گیرم.
وی با یادآوری امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور تاکید کرد: امروز شرایط برای گسترش سریع همکاری ها هموار است. زیرا بخش خصوصی هر دو کشور مشتاق شروع همکاری هاست و بخش دولتی هم در این راه مصمم و آماده کمک به بخش خصوصی است.
نامبرده تاکید کرد: ایران با داشتن یک جمعیت ۸۰ میلیونی و تنوع اقتصادی چشمگیر، فرصت بزرگی برای صاحبان صنایع استرالیاست؛ ضمن آنکه استرالیا هم نه فقط از سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش های مختلف استقبال می‌کند، بلکه با توجه به دسترسی خود به بازارهای بزرگی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن می تواند زمینه گسترش حضور ایران در این بازارها را فراهم کند.
وی تاکید کرد: اقتصادهای ایران و استرالیا در بخش های زیادی از جمله معدن، بهداشت و منابع طبیعی مکمل یکدیگرند و این می تواند به توسعه روابط تجاری کمک کند.
وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری استرالیا همچنین گفت: پتانسیل های ایران در بخش های نفت، گاز، معدن، آموزش های فنی و حرفه ای و دانشگاهی به ویژه در رشته‌های مختلف مهندسی مورد توجه استرالیاست. غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این همایش گفت: ایران سطح روابط تجاری خود با استرالیا را در سطح ۱۰ میلیارد دلار هدفگذاری کرده است.
وی ادامه داد: اگر در دهه گذشته تحریم ها به روابط تجاری دو کشور آسیب وارد نمی کرد، روابط تجاری یک میلیارد دلاری آن زمان امروز به ۱۰ میلیارد دلار رسیده بود.
حمیدرضا مناقبیان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا هم در این همایش گفت: بخش حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در همه زیربخش های هوایی، دریایی و زمینی به سرمایه گذاری و توسعه نیازمند است.
گزارش خبرنگار ما حاکیست: همزمان با سفر هیات تجاری و اقتصادی استرالیا به تهران، صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات استرالیا دیروز برای تسهیل و توسعه روابط تجاری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
دیروز همچنین ایران و استرالیا تفاهم نامه دیگری در زمینه مدیریت منابع آب امضا کردند. این تفاهم نامه میان مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو و «استیون کیوبو» وزیر تجارت و سرمایه گذاری استرالیا به امضا رسید.
خبردیگری حاکیست:یادداشت تفاهمی در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری دیروز بین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با وزیر تجارت، توریسم و سرمایه‌گذاری استرالیا امضا شد که در آن به مواردی همچون ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه، همکاری فنی، همکاری‌های توسعه تجاری و ارتقای روابط سرمایه‌گذاری دوجانبه اشاره شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала