تهران– نصف جهان؟ پایتخت ایران گردشگران را جذب می کند

© Fotolia / Borna_MirВид на иранский город Тегеран
Вид на иранский город Тегеран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارش سال ۲۰۱۶ توسط مسترکارت مشخص کرد که در شاخص شهرهای مقصد گردشگری، تهران با کسب امتیاز ۱۲/۹۸درصد در رتبه نهم سریع‌ترین میزان رشد جذب گردشگر در دنیا و سومین رتبه در خاورمیانه قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ايسنا، اين گزارش همچنين مشخص كرد كه در بخش سريع‌ترين شهرهاي در حال رشد جهان، شهر اوزاكا در ژاپن با 20/14درصد، بالاترين ميزان رشد را در جذب گردشگر و شاخص‌هاي زندگي شهرنشيني دارد.

براساس اين گزارش، منطقه آسيا — اقيانوسيه و خاورميانه و آفريقا اهميت بسياري در دورنماي اقتصاد جهاني پيدا كرده‌اند. براساس شاخص شهرهاي مقصد گردشگري بسياري از شهرهاي مورد ارزيابي قرار گرفته شده، هم از لحاظ ميزان بازديد گردشگر و هم از لحاظ شاخص‌هاي شهرنشيني با رشد چشمگير همراه بودند.

براساس اين شاخص، پس از شهر اوزاكا در ژاپن كه در رتبه اول قرار گرفته است، چنگ‌دو در چين با 20/14درصد و ابوظبي با 19/81درصد در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند.

شهرهاي كولومبو، توكيو، رياض، تايپه و ژيان نيز بالاتر از تهران، رتبه‌هاي چهارم تا هشتم سريع‌ترين شهرهاي در حال رشد را در گزارش سالانه مستركارت در اختيار دارند.

تهران؛ رتبه سوم نرخ رشد سالانه در خاورميانه و آفريقا
براساس گزارش سالانه مستركارت، در منطقه خاورميانه و آفريقا همچنين در دوره هفت ساله ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ تهران پس از شهرهاي ابوظبي و رياض از لحاظ متوسط نرخ رشد سالانه (CAGR) در جذب گردشگر در رتبه سوم ايستاد.

در اين دوره زماني پس از شهر ابوظبي با امتياز 19/8درصد و رياض با امتياز 16/5درصد، تهران توانسته است با ۱۳ درصد رشد سالانه بالاتر از شهرهاي دوبي و كازابلانكا در جايگاه سوم خاورميانه در سرعت جذب گردشگر بنشيند.

گزارش مستركارت همچنين در بخش ميزان اقامت ‌شب گردشگران خارجي در منطقه خاورميانه و آفريقا اعلام كرد كه شهر دوبي با اختلاف چشمگير نسبت به شهرهاي ديگر منطقه در رتبه نخست ايستاده است. تهران نيز در سال ۲۰۱۲ با حدود 1/11ميليون نفر و در سال ۲۰۱۳ با حدود 1/38ميليون نفر، در سال ۲۰۱۴ با 1/43ميليون نفر و در سال ۲۰۱۵ با حدود 1/47ميليون نفر و در سال ۲۰۱۶ با حدود 1/52ميليون بازديد‌كننده از كشورهاي مختلف داشته است.

300ميليون دلار درآمد تهران از گردشگران امسال
براساس اين گزارش، درآمد تهران از محل ورود گردشگر در سال‌جاري ميلادي حدود ۳۰۰ ميليون دلار تخمين زده شده كه پس از شهرهاي دوبي، رياض، ژوهانسبورگ، ابوظبي و قاهره در رتبه ششم منطقه خاورميانه و آفريقا در كسب درآمد گردشگري قرار دارد.

معيار ديگر در گزارش سالانه مستركارت در سال ۲۰۱۶ تركيب نرخ رشد سالانه (CAGR) است كه دوره زماني ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ را در منطقه خاورميانه و آفريقا بررسي كرد. در اين معيار نيز شهر تهران توانست با متوسط نرخ رشد سالانه ۱۳درصد پس از شهرهاي ابوظبي و رياض در رتبه سوم و بالاتر از شهر دوبي، كازابلانكا، كيپ‌تاون، ژوهانسبورگ، بيروت و قاهره قرار بگيرد.

اين گزارش همچنين مشخص كرد، ماه‌هاي مارس و اوت پربازديدترين دوره‌هاي زماني بود كه گردشگران خارجي از تهران بازديد كرده‌اند و ۸۷ درصد مسافران خارجي نيز تهران را براي تفريح و ۱۳ درصد براي اهداف و برنامه‌هاي اقتصادي و تجاري انتخاب كردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала