سفیر کوبا در ایران: کوبا همچنان در تحریم است و نمی تواند مواد اولیه را وارد کند

© REUTERS / Ueslei Marcelino چشم انداز تحکیم روابط همه جانبه ایران با کوبا
چشم انداز تحکیم روابط همه جانبه ایران با کوبا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر کوبا در تهران با تشریح چالش ها و دستاوردهای برقراری رابطه با آمریکا گفت: روابط دیپلماتیک کوبا و ایالات متحده آمریکا بهبود یافته است اما این به معنای عادی شدن روابط دو کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل ازایرنا- ولادیمیر آندرس گونزالس روز سه شنبه در نشست خبری که در محل سفارت کوبا در تهران برگزار شد، افزود: با وجود بازگشایی سفارتخانه ها و سفر اوباما به کوبا، تحریم های آمریکا علیه کوبا باقی است و محدودیت هایی که وجود داشت، تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: روابط دیپلماتیک بین دو کشور بهبود پیدا کرده اما این به معنای عادی شدن روابط نیست و تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود روابط در حد بهبود است نه عادی سازی کامل.

گونزالس با بیان اینکه بهبود روابط البته باعث شده دو طرف به سمت عادی سازی حرکت کنند، اظهار داشت: اصلاحات وزارت خزانه داری امریکا در سالهای2015و2016 اصلاحات مثبتی بوده ولی کافی نیستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کوبا همچنان در تحریم است و نمی تواند مواد اولیه را وارد کند و یا محصولات خود را به آمریکا صادر کند. علاوه بر این، روابط بانکی بین بانک های دو کشور هم صورت نگرفته است به طوری که هنوز امکان مبادلات بانکی بین المللی برای بانکهای کوبایی وجود ندارد و حتی مراکز دیپلماتیک ما امکان مبادلات مالی ندارند.

سفیر کوبا در تهران با یادآوری این که بانکهای آمریکایی و اروپایی حاضر به معامله با بانکهای کوبایی نیستند، توضیح داد: جریمه یک میلیارد و 710 میلیون دلاری بانک کومرز آلمان باعث شد این بانک روابط خود را در مارس 2015 با بانک های کوبایی قطع کند. علاوه بر این کوبا خدمات بهداشتی در الجزایر انجام داده که هزینه این خدمات 12 میلیارد و 972 میلیون دلار است که مشکلاتی در نقل و انتقال این مبلغ وجود دارد.

به گفته وی، بانک سانتاندر اسپانیا هم هفته قبل حاضر نشد مبادلات بخش کنسولی و دیپلماتیک را انجام دهد.

این دیپلمات کوبایی افزود: در جریان گفت و گوهای مقامات کوبا وآمریکا مقرر شد در 12 مورد از جمله سفرهای علمی، مذهبی و تجاری اتباع دو طرف برقرار شود، با این حال این آزادی شامل سفرهای آزاد و توریستی نمی شود.

به گفته وی با وجود برقراری پروازهای 18 خط هوایی بین کوبا و آمریکا همچنان سفر توریست ها به کوبا برقرار نشده است ضمن اینکه بیشتر افرادی که از این پروازها استفاده می کنند، اتباع کوبا هستند.

گونزالس در ادامه به آسیب های ناشی از اعمال تحریم های آمریکا علیه کوبا اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش قیمت دلار هزینه های تحریم کوبا به 853 میلیارد و 658 میلیون دلار افزایش یافته و تنها از مارس 2015 تا مارس2016 تحریم ها چهار میلیارد و 680 میلیون دلار برای کوبا هزینه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: رییس جمهوری آمریکا می تواند بر اساس قدرت اجرایی که دارد شرایط را تسهیل کند، با این حال برداشته شدن قطعی تحریمها نیازمند تصمیم گیری از سوی کنگره است.

به گفته سفیر کوبا در تهران، وزارت خازنه داری آمریکا در سال 2016 کوبا را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد اما وی معتقد است هیچ وقت نباید در این لیست قرار می گرفتند.

گونزالس خاطرنشان کرد:طی این مدت نه تنها 20 پیشنهاد برای رفع تحریم های کوبا در کنگره مورد قبول قرار نگرفته بلکه حدود 51 طرح ضد کوبایی در کنگره ارائه شده که نمی گذارد رییس جمهوری از قدرت اجرایی خود درباره رفع تحریم های کوبا استفاده کند.

وی با اشاره به تلاش های دیپلماتیک کوبا و بهره گیری از دیپلماسی عمومی، از تلاش های خانه دوستی ایران و کوبا و خانه امریکای لاتین قدردانی و ابراز امیدواری کرد در جلسه بعدی مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای در اعتراض به رویه آمریکایی ها ارائه و جلوی تحریم های فرامرزی آمریکا گرفته شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала