متن کامل سخنرانی روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه

© AP Photo / Ebrahim NorooziPresidente iraniano Hassan Rohani
Presidente iraniano Hassan Rohani - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران سه قوه درسالن اجلاس سران کشورهای در حال برگزاری است.

به گزارش عصر ایران، متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به این شرح است:
«رییس جمهوری در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: احکام قضایی باید وجدان عمومی جامعه را راضی کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در این همایش که با حضور سران قوا درسالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در هیچ کشوری امنیت کشور حفظ نخواهد شد مگر آنکه مردم در پناه یک قوه قضائیه بی طرف ،عالم و کارا در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمین و ایجاد عدل و داد در جامعه باشند.
وی اضافه کرد: ‌قوه قضائیه قبل از رفع تخاصم و رسیدگی به شکایات مردم و احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت، باید مورد اعتماد جامعه باشد؛ هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضائیه بیشتر باشد در آن جامعه، امنیت قضایی بیشتر خواهد بود.
رییس جمهوری در این همایش گفت:‌در ایامی هستیم که به نام امیرالمومنین، اسوه عدالت و دادگستری در تاریخ است و زندگی او صدای عدالت انسانیت همه مظلومین و محرومین است. او حتی نسبت به قاتل خودهم توصیه به عدل کرد.
وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) آن دادگستری است که نسبت به قاتل خود هم توصیه می کند حتی در شیوه اجرای عدالت که مبادا از حد و حدود الهی تعدی شود و در برابر یک ضربتی که او زده است فقط یک ضربت زده شود و سراسر جامعه اسلام و کوفه را به بهانه قتل امیرالمونین(ع) تبدیل به حمام خون نکنند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: او مَثَل اعلی و اسوه بزرگ باید به وجود و قضاوتهایش در برابر همه جهانیان و همه مدعیان حقوق بشر و عدالت افتخار کنیم.
روحانی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی اظهار داشت: یاد کنیم از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه شهید آیت الله بهشتیٰ شخصیت کم نظیر در تاریخ روحانیتٰ او در فهم احکام دین و فقیه بودن به معنای واقعی کلمه در آشنایی به جهان و جهاندیده بودن در مدیریت فوق العاده، ادب، اخلاق، نظم بی نظیر او که سابقه ای را نمی شناسیم.
وی یادآور شد: از لحاظ نظم در زندگی همانند او ، فروتنی، تواضع و بالاخره مظلوم زیستن و مظلوم چشم از جهان فروبستن که هیچ جمله ای نمی تواند بهشتی را تعریف کند جز کلام امام(ره) که فرمود بهشتی یک ملت است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: او بنیانگذار قضای اسلامی نوین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. اگر بخواهیم در قضا و قوانین از علمای بزرگ نام ببریم از شهید مدرس در آغاز مشروطه و شروع تدوین قوانین و از شهید بهشتی در آغاز تدوین قوانین در نظام جمهوری اسلامی می توان یاد کرد.
رئیس جمهوری بر شفافیت عملکرد قوه قضائیه و اطلاع رسانی آن به مردم تاکید کرد و گفت: مردم می خواهند بدانند اگر عده ای خودسر به یک سفارت خارجی بر خلاف قانون و برخلاف امنیت عمومی کشور حمله کردند، قوه قضائیه چگونه برخورد می کند.
روحانی افزود: مردم می خواهند بدانند عاملان و آمران این اقدام که به خوبی روشن هستند، قوه قضائیه چگونه برخورد می کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می رسد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارت خانه های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بر دوش و بر عهده گرفته است.
روحانی ادامه داد:همه مردم ما اگر شب به راحتی می توانند در کنار خانواده خود سر به بالین استراحت بگذارند به دلیل وجود یک قوه قضائیه تواناست.
روحانی تصریح کرد: در هیچ کشوری امنیت کشور حفظ نخواهد شد مگر آنکه مردم در پناه یک قوه قضائیه بی طرف ،عالم و کارا در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمین و ایجاد عدل و داد در جامعه باشند.
وی با بیان اینکه ما باید قدردان قوه قضائیه، مسئولین قضایی و قضات محترم برای ایجاد امنیت در کشور باشیم، افزود: اگر امروز کسی حاضر است سرمایه و مایملک خود را روی زمین بگذارد و فعالیت اقتصادی کند، به دلیل اعتماد به قوه قضائیه است والا این سرمایه در مسیر غیر شفاف غیر مولد به کار گرفته می شد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر سرمایه ای از خارج از کشور وارد این سرزمین می شود باز هم به اعتماد یک قوه قضائیه سالم عادلانه در این کشور است.
روحانی تاکید کرد: قوه قضائیه قبل از آنکه به بحث رفع تخاصم بپردازیم و رسیدگی به شکایات مردم و احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت، باید قوه قضائیه مورد اعتماد جامعه باشد. هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضائیه بیشتر باشد در آن جامعه، امنیت قضایی بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: ممکن است یک قوه قضائیه ای از هر نظر سالم در یک کشوری فعال باشد اما دید مردم و نظر مردم نسبت به قوه قضائیه و قضات اعتماد آور نباشد این به آن معناست که از قضاوت مهمتر شاید نحوه بیان فعالیت قوه قضائیه و شفافیت کار قضایی برای اعتماد مردم است.
رئیس جمهوری در ادامه بیکاری را منشا بسیاری از مفاسد و جرایم دانست و گفت: اگر می خواهیم پیشگیری از جرایم در کشور ما تحقق یابد، یک عامل مهم آن از بین بردن رکود اقتصادی و بیکاری است.

روحانی افزود: نیازمند به یک حرکت بزرگ اقتصادی برای رونق اقتصادی و اشتغال جامعه به ویژه نسل جوان هستیم.
وی اضافه کرد: منشا بسیاری از مفاسد و جرایم و بسیاری از انحرافات در جامعه بیکاری است و بیکاری از عدم رونق اقتصادی نشات می گیرد.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید در عمل شفافیت بیشتر نشان دهیم و احکام قضایی ما با استدلالی باشد که وجدان عمومی جامعه را راضی کند، ادامه داد: وجدان عمومی در نهایت یک قاضی بزرگ در کشور و جامعه خواهد بود، افکار عمومی داخل کشور و جهان همواره به عنوان یک قاضی در کنار ما خواهد بود که با عمل دقیق، می توانیم آن وجدان عمومی و آن افکار عمومی را نسبت به عدالتی که در این کشور اجرایی و عملیاتی می شود، قانع و اقناع کنیم.
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: اگر ما می خواهیم پیشگیری از جرایم در کشور تحقق پیدا کند یک عامل مهم آن از بین بردن رکود اقتصادی و بیکاری است، منشا بسیاری از مفاسد، جرایم و بسیاری از انحرافات در جامعه ما از بیکاری نشات می گیرد و بیکاری نیز از عدم رونق اقتصادی نشات می گیرد.
روحانی ادامه داد: اگر در جامعه ای رشد اقتصادی منفی و تورم غیرقابل مهار باشد و اشتغال به اندازه نیروی ورودی کار به جامعه انطباق نداشته باشد، در آن جامعه چگونه می توانیم به پیش حرکت کنیم و جلو مفاسد اجتماعی را بگیریم؟
وی اضافه کرد: امروز شرایط برای رونق اقتصادی از هر زمان دیگر آماده تر است، امروز در شرایطی هستیم که توانستیم از رشد منفی به رشد مثبت حرکت کنیم.
رئیس جمهوری افزود: اگر روزی جامعه ما از لحاظ اقتصادی دارای رکود عمیق و رشد منفی منهای هفت درصد بود، در آن جامعه سخن گفتن از رونق بی معنا بود اما جامعه ای که توانسته است یکبار رشد سه درصد را در سال 93 آزمایش و در سال 94 نیز به رغم همه سختی ها و مشکلات رشد منفی نداشته و رشد مثبت یک درصد داشته باشد و امسال خود را برای رشد پنج درصد کرده است، امروز آمادگی دارد برای اینکه همه دست به دست هم دهیم و بتوانیم مسیر اقتصادی را در مسیر رونق قرار دهیم.
روحانی یادآور شد: اگر یک زمانی اشتغال خالص در جامعه ما تقریبا صفر بود که تا سال 91 تقریبا اشتغال ما حدود صفر بوده است اما در طول یکی دو سال اخیر ما به طور متوسط حدود 450 هزار اشتغال خالص داشتیم ولو اینکه با اشتغال مورد نظر فاصله بسیار زیاد است اما مسیر، مسیری است که می تواند ما را به حل معضل بیکاری برساند.
رئیس جمهوری گفت: امروز برای رونق اقتصادی و اشتغال جوانان نیاز به رشد سرمایه گذاری داریم که اولین قدم رشد سرمایه گذاری در داخل کشور است و ما باید اعتمادی به همه کارآفرینان و سرمایه داران جامعه دهیم که سرمایه آنها در امنیت است و آن ها را برای سرمایه گذاری تشویق و کمبود سرمایه را نیز از سرمایه خارجی جذب کنیم.
روحانی افزود: به سرمایه دار و کارآفرین خارجی نیز اعتماد و اطمینان دهیم که امنیت سرمایه ای او در این کشور وجود دارد و در آن شرایط که ما سرمایه را وارد و سرمایه داخلی را فعال کنیم و در آن شرایطی که بازار فروش و تقاضا را آماده و فناوری را فعال کنیم و یا فناوری مورد نیاز را وارد کنیم؛ شرایط برای اشتغال جوانان ما آماده می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала