ربات های ایرانی ساختمان 300 متری را در فضا می سازند

© AFP 2023 / Karim Jaafar Вид на Доху, столицу Катара
Вид на Доху, столицу Катара - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان ایرانی در صدد هستند تا سازه های ساختمانی را با کمک ربات ها در کره زمین و در سایر کرات از جمله ماه و مریخ بسازند.

به گزارش شفقنا به نقل از مهر، بهرخ خوشنویس، مجری طرح «ساخت سازه های ساختمانی به کمک ربات روی کره زمین و سایر کرات» و برگزیده بیست و نهمین جشنواره بین المللی خورازمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر تمام وسائلی که در دسترس مردم است همگی به صورت اتوماتیک ساخته می شوند و تنها چیزی که اتوماتیک ساخته نمی شود، ساختمان است.
وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل لازم است ساختمان سازی هم اتوماتیکی انجام گیرد، گفت: ساختمان سازی کار بسیار خطر ناکی است و آمارها نشان می دهد که سالانه حدود ۶۰ هزار نفر طی ساختمان سازی جان خود را از دست می دهند.
استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی افزود: ساختمان سازی معمولا کار سریعی نیست و هزینه بالایی دارد؛ بنابراین ساخت ساختمان به صورت اتوماتیک و با ربات مبرم است.
به گفته خوشنویس، ۲۰ سال است که روی این زمینه کار می کنم تا از طریق چاپ ۳ بعدی که اختراع کرده ام بتوانم به صورت اتوماتیک ساختمان سازی کنم.
وی با بیان اینکه این طرح در مورد استفاده در کرات دیگر نیز با کمک مجموعه فضایی ناسا مورد پیگیری قرار گرفته است، گفت: چندین سال است که روی روش استفاده از موادی که روی ماه و مریخ هستند تحقیق و توسعه انجام داده ام؛ آرزو دارم این طرح را در ایران برای ساختمان سازی به عنوان اولین کشور کاربردی کنم.
خوشنویس در خصوص ویژگی های ساختمان سازی با روبات گفت: با استفاده از این طرح می توان، یک ساختمان ۲۰۰ متری را در یک روز ساخت؛ البته ما از ساخت ساختمان های کوچک آغاز می کنیم و امیدواریم که با ساخت ماشین های بزرگتر ساختمان های بزرگتر بسازیم.
وی تاکید کرد: هر کاری نیاز به منابعی دارد ، بنابراین نمی توان زمان بهره برداری این طرح را تخمین زد.
استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اظهار کرد: این طرح یک فناوری مناسب برای آینده است که روش ساخت کانتوری، مورد مطالعه قرار گرفته تا بدین وسیله یک ساختمان با تمام اجزای آن مانند لوله کشی، برق کشی و… را به صورت خودکار انجام داد.
وی با بیان اینکه این فناوری از مزایای فوق العاده انرژی و زیست محیطی برخوردار است، ادامه داد: برای این کار هر ساختمان می تواند طرح منحصر به فرد خود را داشته باشد و حتی شامل اجزای پیچیده منحنی گون باشد.
دکتر بهرخ خوشنویس، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو آکادمی علوم اتحادیه اروپاست. وی همچنین عضو مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا، موسسه مهندسی صنایع و انجمن شبیه سازی کامپیوتری است.
نوآوری وی، در زمینه ساخت سازه های ساختمانی کانتوری به صورت خودکار است. این طرح رتبه دوم پژوهش های کاربردی بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی را کسب کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала