گزارش و تحلیل

زیارت خطرناک.ایرانی ها به مکه نمی روند

© AP Photo / Khalid Mohammedمکه
مکه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال جاری انجام فریضه حج برای زائران ایرانی امکان پذیر نیست.

 شهروندان ایران  براحتی می توانند  بدون حج سر کنند.  تقریبا 92 درصد  رأی دهندگان  (حدود 19 هزار  نفر) در سایت  « عصر ایران»  از تصمیم  دولت ایران در رابطه با خودداری از انجام فریضه حج در سال جاری  حمایت کردند.

شایان ذکر است  که  قبلا اعلام شد  در سال جاری  به دلیل  ایجاد موانع و کارشکنی ها از سوی عربستان سعودی عملا انجام فریضه حج  برای زائران ایرانی امکان پذیر نیست. به گزارش آژانس « ایرنا»، علی جنتی  وزیر فرهنگ  جمهوری اسلامی ایران  روز 29 ماه مه این اعلامیه را صادر کرد.

آقای حسین شیخ الاسلام مشاور  رئیس مجلس  جمهوری اسلامی ایران  در امور بین الملل  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک  این موضوع را مورد تفسیر قرار  داد.

حج یک وظیفه شرعی و دینی است ولی متاسفانه عربستان سعودی این مسئله را با مسایلی سیاسی بین دو کشور مخلوط کرد. این  بار اول نیست که عربستان با حج این کار می کند. قبلا با زائرین سوریه این مشکل را پیدا کرد و وقتی که روابط با مقامات سوریه به هم خورد، زائرین سوری از حج محروم شدند. چند وقت پیش عربستان همین کار را با زائرین عراق کرد و چند سال است که برای زائرین یمن این مشکل را می سازد. عربستان در نظر نمی گیرد که حج یک وظیفه شرعی و مذهبی است و هیچ ربطی به روابط سیاسی عربستان با کشورهای دیگر ندارد. ولی این کار یکی از دلایل بی کفایتی سیاست و اداره عربستان است و عربستان باید بفهمد که مسئله حج با مسایل سیاسی با ملت مسلمان ایران، ملت مسلمان عراق یا سوریه یا لبنان جداست.     

 

 

شایان ذکر است  که عادل  الجوبیر  وزیر امور خارجه  عربستان سعودی  بنوبه خود  در خصوص سازماندهی  زیارت  شهروندان ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی  اعلام کرد که  گویا ایران  درخواست های غیر قابل قبولی مطرح کرده است که می توانند « به هرج و مرج در طول حج» منجر بشوند. از اینرو عربستان سعودی از دادن چنین امتیازاتی  به ایران خودداری ورزید.

آقای شیخ الاسلام  در توضیح گفت که ایران  فقط یک درخواست را مطرح کرده بود.

متاسفانه شرایط فراهم نشده است. می دانید مهمترین شرایط در حج، تضمین امنیت است. هشت هزار زائر پارسال در خانه خدا از دنیا رفتند و چند صد نفر از کشته شدگان ایرانی بودند. ما به مردم مان پاسخگو و تنها کشوری هستیم که تا آخرین لحظه برای روشن شدن تکلیف شهدا ایستادگی کردیم. شماری زیادی از اجساد همگی در یک جا با هم دفن شده اند و توجیه آنها این است که اینجا سرزمین مقدسی است و خاک مهم نیست. نه خیر، اینطور نیست و ما در قبال شهروندان و امنیت آنها  پاسخگو هستیم.  

 

یادآوری می کنیم که تراژدی  در دره «منا» در نزدیکی مکه  سال گذشته در زمان یکی از  مهمترین مناسک  حج — سنگ زنی به نماد شیطان — رخ داد. سازماندهندگان  حج ایران رسما تعداد  ایرانی های کشته شده  در  ازدحام  بالای جمعیت در سرزمین « منا» را  464 نفر  اعلام کردند.   آیت الله  علی خامنه ای رهبر معظم ایران ، مقامات عربستان سعودی را مسئول کشته شدن مردم در ازدحام بالای جمعیت در نزدیکی مکه اعلام کرد و گفت  سهل انگاری و اقدامات نادرست کارمندان دولتی دلیل بروز این حادثه بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала